Muziekles

Gisterenavond om 22u werd ik verwacht voor mijn eerste instrumentles, gegeven door Bart Van Lierde van Zita Zwoon en georganiseerd door Noise Gate. Ik kan mij namelijk wel wat uit de slag trekken en voor onze covergroep lukt het tot nu toe wel, maar ik kan moeilijk zeggen dat ik er goed in ben. Daarom heb ik mij toch maar ingeschreven voor vijf sessies, nu onzen bouw nog niet begonnen is.

Ik was op voorhand al zo zenuwachtig als voor een examen. En onderweg nog bijna een stekelvarken overreden. Het beestje stak zomaar zonder licht en zonder kijken de straat over. Met een korte snok aan mijn stuur kon ik hem blijkbaar net ontwijken, want ik zag hem in mijn achteruitkijkspiegel snel weghobbelen. That was one lucky eag… euh egel! Zijn egelengelbewaarder met nachtdienst was duidelijk op post.

Bart is begonnen met wat theorie. Over toonladders, tertsen en kwinten. C majeur en A mineur. Ik had al wel eens de klok horen luiden, maar het zat alleszins ver weg. Ik heb dat er eigenlijk nooit echt ingeoefend op mijn eentje, al had ik daarvoor dan misschien wel geen lesgeld moeten betalen. Zijn uitleg was duidelijk en beknopt – onvermijdelijk, nog maar vier lessen meer te gaan – en ik hoop dat het nu wel wat blijft hangen.

Ik heb ook huiswerk meegekregen. Tegen dinsdag 1 mei moet ik een paar toonladders en arpeggio’s inoefenen. Zoals bij alles wat je goed wilt kunnen, is oefening onontbeerlijk. Alleen, wanneer moet een mens oefenen, als hij overdag gaat werken en ’s avonds nog een tijdje bezig is met de kindjes en de afwas en acht kilometer joggen en de rekeningen betalen via internetbanking en nog gauw eens kijken of er nog reacties bijgekomen zijn op je blog en de vuilzakken buitenzetten en de planten water geven omdat het nu al drie weken lang geen druppel geregend heeft en …?

Enfin, ik wil daar niet afgaan als een gieter, dus ik zal er wel ’s avonds tijd voor moeten vrij maken. Desnoods zonder versterker om de kindjes niet wakker te maken; ’t zijn toch maar vingeroefeningen, basically. Maar ik zou ook nog wat moeten oefenen voor onze optredenS volgende week, en dat gaat dan weer moeilijk zonder lawaai te maken. Jawel, optredenS.

Net op dinsdag 1 mei mogen we gaan spelen in Tisselt (Willebroek). Gelukkig in de namiddag, zodat ik ’s avonds (om 22u, geeuw) toch nog naar de les kan. En op zondag 6 mei staan we paraat in Brussel, op Stadskriebels. Ik wil daar toch een goeie indruk maken, dus ik zou graag nog onze laatste nieuwe nummers uit het hoofd kunnen spelen tegen dan. Straks moet ik nog vrijaf nemen. Ik kan toch moeilijk op de trein oefenen…

7 thoughts on “Muziekles

  1. Ik wou om een mooi ding dat ik piano kon spelen, maar ik kan helaas geen noot muziek lezen, en aangezien ik niet over tijd of geld beschik om lessen te volgen, zal het bij een droom blijven, vrees ik. O ja, ik kan Te Lourdes op de bergen aan een blokfluit ontlokken, maar als je dat deuntje voortdurend moet herhalen, is de lol er ook gauw af.

Geef een reactie

