Sjiek

Geen inspiratie vandaag; laten we het dan maar over kauwgom hebben.

Ik heb mij net een doosje kauwgom gekocht. Dat valt niet veel voor; ik ben niet zo’n herkauwer. Maar blijkbaar ben ik ondertussen al niet meer op de hoogte van de nieuwigheden op de kauwgommarkt. Tegenwoordig komt kauwgom blijkbaar al in blokvormige doosjes, met – grandioos idee toch – een soort van post-it papiertjes in een vakje in het doosje. Daar kan je dan je sjiek inrollen als je ze beu bent. Of om haar later nog eens te hergebruiken, indien gewenst.

En toch heb ik het gevoel dat ik niet helemaal mee ben. Voor wie zijn die papiertjes en die doosjes bestemd? Het doosje is te lomp om in mijn zak te hebben (alhoewel, we zijn al enkele jaren gewend aan GSM’s, die vroeger toch ook een veel lomper formaat hadden). Ergo, ’t is om op uw bureau te zetten, of in het geval van vrouwen in de handtas. Hmm, als ik op mijn bureau zit te kauwen, dan heb ik 1) meer dan voldoende kladpapier in mijn buurt om de uitgekauwde klomp in te rollen, 2) een vuilnisbak met een plastieken zak in voor al-het-afval-dat-geen-papier-is. Geen papiertjes nodig dus.

OK, casus 2: neem een vrouw met handtas die op straat wandelt. Heeft zij een papiertje nodig? In mijn voorstelling van vrouwen als elegante wezens zie ik haar haar smakeloos geworden bolletje niet brutaalweg op het trottoir spuwen. Ze neemt dus zo’n papiertje om het kauwgommetje in te rollen. Steekt ze het terug in de handtas, tot wanneer ze een vuilnisbak tegenkomt? Riskant! De gehele inhoud van het universum in die handtas kan aan elkaar kleven! Dus kan ze eigenlijk evengoed nog even blijven doorkauwen tot ze de gezochte vuilnisbak tegenkomt.

Casus 3: een man loopt op straat – stop! Dit scenario is niet in overeenstemming met de stelling dat het blokvormig geval superonhandig is om in je broekzak te hebben. Tenzij de man een handtas heeft. Dan zijn we feitelijk terug bij geval 2.

Ik heb ze dus niet echt nodig, die papiertjes. Maar, zoals de meeste mensen plichtsbewust netjes binnen de aangegeven lijnen blijven lopen, draai ik mijn sjiek netjes in het papiertje alvorens dat in de afvalbak te mikken, gewoon, omdat het papiertje er toch bij zit. Maar ik vind het wel een intrigerend idee.

6 thoughts on “Sjiek

  1. De sociologie van de kauwgom. Leuk seg. Die aan de lopende meter zijn leuk. Waar is de tijd van Bazooka met de stripverhalen in.

    Vroeger liet ik ze hard worden en herkauwde ze dan, lol. Nu kauw ik nog regelmatig stimirol.

Geef een reactie

