Stamboom

Ik heb een tijdje geleden een programmaatje gevonden op het internet om op handige wijze een stamboom bij te houden. Op papier is dat een moeilijke zaak, tenzij je op behangpapier begint te tekenen. Tel maar uit: twee ouders, vier grootouders, acht overgrootouders, enzovoort. En als je er dan nog eens de zussen en broers wil bij opkrijgen, ben je al gauw bezig met plakband strepen behangpapier aan elkaar te kleven. In mijn voorstelling toch. Ik kan er mij geen gedacht over vormen hoe men dat ‘vroeger’ op papier duidelijk en overzichtelijk bijhield.

Maar geen nood; tegenwoordig is er voor alles wel een programmaatje te vinden op het internet. Zelfs een programmaatje om je te verwittigen als je thee lang genoeg getrokken heeft. ’t Is wel voor Macs, dus bedwing uw neiging om het te installeren.

Enfin, stambomen dus. Mijn vader heeft ooit eens een poging op papier ondernomen. Onze huisdokter – een vriend van mijn vader – was goed thuis in de parochie- en andere archieven en kon zo waardevolle informatie verschaffen. Maar begin die info dan eens overzichtelijk voor te stellen…

Een nonkel van Echtgenote heeft hetzelfde gedaan en is wat haar familie betreft ook al een paar eeuwen terug geraakt.

En nu zou bibi die twee stambomen graag ‘integreren’. Ik had al eens op een verloren zondagnamiddag een aantal namen ingegeven; ik kon mijn vaders lijn al acht generaties ver volgen. Er ontbreekt echter nog heel veel. Zijtakken, broers en zussen, sterfdatums,… Allemaal nog niet ingegeven. Nog niet opgezocht ook waarschijnlijk. De lijn werd telkens gevolgd via de vader. Toen was ik het programma verloren door een computercrash, maar er stond een kopietje op de pc van mijn vader. En nu heb ik het weer geïnstalleerd bij mij thuis.

Gisterenavond heb ik al wat tantes, nonkels, neefjes en nichtjes ingegeven. En de namen van de papa en mama van Echtgenote. Ik kon haar zo horen denken “Mè waddis ‘em naa weer bezig?”, toen ik haar de geboortedatum van haar ouders vroeg…

26 thoughts on “Stamboom

  1. ik ken een koppel die zo ontdekt heeft dat er toch best wat inteelt in de familie is geweest (neven die met nichten trouwen enzo) en dat ze in een zestal generaties terug eigenlijk familie van elkaar zijn. kleine dorpjes he, spooky…

  2. >> buddha:
    Ik ga er nu niet direct een website van maken, maar je hebt gelijk, met dat programma kan je je stamboom publiceren op het internet. Lijkt mij wel fantastisch; je stamboom zou zich enorm in de breedte kunnen vertakken als anderen hem aanvullen, maar je zou denk ik wel gauw problemen krijgen met privacy…

  3. Lijkt precies vooral een vaderlijke aangelegenheid hé. Die van mij deed/doet het ook, en zoals alles waar hij aan begint nogal fanatiek. Op papier heten die dingen die jij je niet kan voorstellen kwartierstaten, dat herinner ik mij. Maar door de stamboom kwam hij bij de pc en het internet terecht. Niet mis op zijn leeftijd vind ik. Als ik straks naar het ouderhuis ga zal ik hem eens dubbelgeïnteresseerd enkele vragen stellen se!

  4. Zoals katjesnest schrijft zitten we reeds in 1688, maar tegenwoordig loop je tegen een dikke muur als je naar de archieven vraagt, men schermt steeds meer en meer met de wet op de privacy, zelfs als het over mensen gaat die reeds zeer lang zijn overleden. Toch wens ik je veel succes met je opzoekingen, maar vergeet niet, het is niet simpel en héél tijdrovend..

  5. >>Als je dat verdeelt over een hele familie om dan voor iedereen een boek te laten drukken is het best te doen denk ik. (Niet dat ik er onmiddellijk een prijs op kan plakken, maar hallucinante bedragen zouden m’n ouders er niet echt voor over hebben)

  6. Hey Alcyon,
    Dankzij een volledig web 2.0 systeem kan je nu al heel gemakkelijk iedereen uit uw boom laten meewerken aan de research !!

    Ga maar naar :
    http://www.geni.com/tree/start

    Darr geef je zelf in wat je al kent en mensen die nog leven en een email adres hebben ( dat je dan ingeeft ), krijgen een mail om dan zelf verder te gaan waar jij het achterlaat !

    Kei neig gewoon.

  7. Jaja… ben daar zelf mee bezig héhé !
    Zal eens even wa meer info geven.

    Had de interesse om dit te doen en was op zoek gegaan naar een gratis programma om op windows te gebruiken.
    Dat programma is : http://www.aldfaer.net/website/
    Dan ben ik op zoek gegaan om de stamboom via een website online te krijgen en kwam ik op : http://www.geneanet.org/ ( leuke hier is dat je kan zoeken, misschien heeft iemand anders wel al een deel van uw familie online gezet )

    Maar het probleem met deze tools is dus dat je eigenlijk al het werk zelf moet doen. Met Geni kan je snel het werk doorgeven als die mensen ook online kunnen en een e-mail adres hebben !

  8. >> Depechie:
    Whoa! Op Geneanet (mij tot nog toe onbekend) even familienaam ingetikt, en vlaps! Enkele (wat zeg ik? Tientallen!) mensen geboren in de 18de eeuw in mijn gemeente, dus die moeten zeker te plaatsen zijn in mijn stamboom! Dit ga ik zeker eens nader uitpluizen…

Geef een reactie

