Vogelkes

Vanmorgen zat er een meesje in een boom vlakbij het perron. Ik kon tegen de heldere lucht niet goed zien welk meesje het was, maar dat het een meesje was, dat weet ik wel zeker. Het floot afwisselend een hoge en een lage toon -“tie tu tie tu tie tu”. En aan de andere kant van de sporen, op de parking, was er een meesje dat antwoordde.

Ik stond dus omhoog te gapen; als ik een vogeltje hoor, zoek ik tussen de takken en bladeren waar het ergens zit. Tot ik doorhad dat iedereen die passeerde, ook omhoog zat te kijken *gniffel*.

En toen streek er een turkse tortel neer op een van de verlichtingspaaltjes van de parking en begon daar lustig te roekoeën. Meteen had ik zin om mijn handen aan mijn mond te zetten en tegen het beestje terug te roekoeën. Ze zijn nogal territoriaal ingesteld, vogeltjes, en als je hun roep kan nabootsen, piekt hun testosterongehalte en komen ze aangevlogen.

Zo’n duifje nabootsen is het enige wat ik kan op het gebied van vogelgeluidjes. ’t Is niet moeilijk. Je moet met je handen een holte vormen, met de duimen tegen elkaar. Je kan dat doen door bijvoorbeeld je vingers te kruisen alsof je wilt bidden. Druk de handpalmen niet tegen elkaar, maar laat er wat plaats tussen. Zorg er voor dat er geen lucht kan ontsnappen, behalve tussen de duimen. Plooi de duimen (naar boven gericht, nagels naar voren), zet je lippen over de knokkels van je duimen en blaas dan. Hou dit ritme aan: kort-laaang-kort. De lucht moet weer naar buiten kunnen onder je onderste lip.

Er is nog een andere manier, die volgens mij een betere klank geeft, maar moeilijker uit te leggen is. Hou je handen gestrekt, vingers tegen elkaar. Plooi ze dan in een rechte hoek over de onderste knokkels, vingers nog steeds gestrekt. Schuif je handen in elkaar om een holte te vormen met de duimen naar jou toe. Vier vingers (bij mij van de linkerhand) vormen het ‘deksel’ van de holte, en de vier vingers van de andere hand vormen de ‘achterwand’. Druk goed aan zodat er geen lucht ontsnapt langs de randen van de holte. Voor de duimen is het hetzelfde.

Als er ergens lucht ontsnapt, eventjes herpakken of wat meer duwen. Blazen maar…

17 thoughts on “Vogelkes

  1. Ik heb hier al zitten blazen dat ik er duizelig van word, maar met het geluid dat ik veroorzaak zal ik geen duif kunnen versieren, vrees ik. Ik kan het blijkbaar net zo goed als op mijn vingers fluiten, maar we proberen verder.

  2. >> smiling cobra:
    Op mijn vingers fluiten kan ik ook niet. Dit is gemakkelijker, maar als gij en christophe er niet in slagen, dan zal het wel aan mijn uitleg liggen… Alleen lucht laten ontsnappen tussen de duimen?

  3. >> pironik:
    Kijk, zó moet het: *doet het nog eens voor*
    Gezien? 😀
    Ik kan het misschien nog eens anders proberen uitleggen: hoe blaast ge in uw handen in de winter om ze warm te krijgen? Bij mij lijkt dat goed op de tweede manier. Alleen moet ik dan mijn duimen nog tegen elkaar leggen, en de boel wat beter laten aansluiten…

  4. >> pironik:
    Leg de knokkels van je duimen schoon tegen elkaar. Tussen de onderste en bovenste is er dan een gatje. Als je je lippen op je bovenste knokkels legt (allez, die het dichtst bij je nagels) kan je schoon in het gatje blazen, maar sluit je het niet helemaal af…

  5. >> pierre du coin:
    Gewone duiven/houtduiven roepen anders (eerder iets van “rrrrrrrroeee, rrrrrrroeee”), terwijl een torteltje iets doet van “roekoeeeekoe, roekoeeeekoe”, wat perfect nabootsbaar is met je handen. Als je goed luistert na die andere duiven, dan lukt het je misschien ook om die na te doen, maar je zal dus een ander roepje moeten oefenen…

Geef een reactie

