Fiets

Deze morgen ben ik met de fiets naar het station gereden. Allez, gesukkeld. Man, jaren gefietst in Leuven, om naar de les (of café) te crossen, dan een paar jaar niets meer. Fietsen kan je niet verleren, nee, maar het evenwichtsgevoel is toch zoek. Zonder handen rijden – of zelfs maar met één hand – zit er voorlopig niet meer in, als ik mijn eigen tanden nog een tijdje wil houden.

Ik had de fiets gekocht op zo’n veiling bij de politie voor een paar schamele euro’s. Niet gezien natuurlijk dat een van de trappers een kwartslag verder stond dan de andere. Dus fietsje nadien in orde laten brengen door fietsenmaker voor een aantal niet meer zo schamele euro’s. Maar toch nog altijd véél minder voor betaald dan voor een nieuwe fiets. Nadien is de fiets onder ons afdak stof beginnen verzamelen. Als je ’s morgens kindjes moet wegvoeren of hen ’s avonds moet gaan oppikken, dan doe ik dat toch liever met de auto. Ook in de periode dat je antivries nodig hebt om je handjes los te krijgen van het koude metaal, rij ik liever met de westerse heilige koe. Bovendien moet je eerst onze auto’s verzetten eer je met de fiets tot op straat geraakt. Een kleine boodschap in het dorpscentrum doe je dan al gauw veel sneller te voet.

Maar gisterenavond had ik de fiets toch klaargezet. Echtgenote is thuis bij de kindjes en het weerbericht geeft warm weer, dus ik zag mijn kans schoon. Natuurlijk koos Zoon deze nacht uit om eens uitgebreid te blèren zodat ik pas na een inwendige strijd van een twintig minuten uit bed geraakt ben. Veel zin had ik er al niet meer in. Maar allez, ’t is toch gelukt.

Hmm. ’s Morgens is het toch nog koud. En terwijl ik nu de laatste tijd toch af en toe wel eens ga joggen en begin deze week nog badminton gespeeld heb, had ik toch floeren benen toen ik afstapte…

17 thoughts on “Fiets

  1. >> Chantal:
    Nu ook weer niet zo erg dat ik weer ‘steunwieltjes’ nodig heb… Ik bedoel eerder dat het zeer onwennig aanvoelt om terug een hogere snelheid te hebben dan als voetganger, en dan nog met een boekentas aan het stuur (hij past niet op mijn bagagedrager)…

  2. Het zit hem in die tas aan het stuur, die kan een fiets akelig uit balans brengen. Ik zou zeggen: andere tas of andere bagagedrager, dan fiets je veiliger en met veel meer plezier. Maar goed hoor, dat je toch op de fiets ging. En nu volhouden!

  3. Ik fiets zowat elke dag, de ene dag wat meer kilometers dan de andere, maar zonder handen rijden heb ik compleet verleerd. Vroeger kon ik dat nochtans, maar nu durf ik meer, want er schort duidelijk iets aan mijn evenwichtsgevoel.

  4. En dan nog de fietsvergoeding niet vergeten. Aan €0,15 de km is dat voor jou (aan 20 werkdagen) €12,00.
    Aan 10 maanden is dat €120,00 zonder rekening te houden met de besparingen op je auto enz…

    Véél blabla, weinig boemboem.
    Ik woon op 13 km van mijn werk en ik ben te lui om het te doen (heb wél een goede uitvlucht: bezit namelijk een gratis busabonnement omdat ik mijn wagentje heb verkocht)

  5. >> Biraskerbe:
    Om een fietsvergoeding te krijgen, moeten we dat tegen het einde van het jaar aanvragen voor het jaar dat komt. Omdat ik bijna nooit met de fiets rij (kindjes wegvoeren of halen), doe ik dat dus ook niet. ’t Zou mij trouwens maar een 10 euro op een jaar opleveren…

Geef een reactie

