Witte Donderdag

Nog slechts één op drie Vlamingen kent de betekenis van Witte Donderdag, blijkt uit een enquête van Het Nieuwsblad.

Daarom:

Op Witte Donderdag wordt de laatste avondmaaltijd herdacht die Jezus met zijn twaalf discipelen hield. ’s Nachts werd Jezus in de hof van Getsemané verraden door Judas Iskariot, één van zijn leerlingen. Judas leverde Jezus voor dertig zilverstukken uit aan de joodse religieuze leiders in Jeruzalem. Zij beschuldigden Jezus van godslastering omdat hij zich Gods zoon noemde en in Gods naam zonden vergaf. Na de overval in de hof van Getsemané werd Jezus door de joodse hogepriester Kajafas verhoord en daarop door de Romeinse stadhouder Pontius Pilatus ter dood veroordeeld.

Tijdens de liturgieviering van Witte Donderdag worden de kerkklokken voor het laatst geluid, om vervolgens pas weer te luiden in de feestelijke Paaswake op zaterdagavond. Aan de kinderen maakte men wijs dat de klokken dan naar Rome waren vertrokken en met Pasen terugkeerden. Ondertussen zou de paus ze dan hebben gezegend en waren zij door een wonder gevuld met paaseieren…

5 thoughts on “Witte Donderdag

  1. Hoewel ik vroeger sterk katholiek ben opgevoed thuis, kende ik hier de betekenis ook niet meer van. Ik denk dat ik door die verplichte zondagsbezoeken aan de kerk, er één groute dégout aan heb overgehouden.

    Goede vrijdag heeft voor mij trouwens nog maar één betekenis tegenwoordig: “bankholiday” 🙂

  2. Pingback: Goede Vrijdag « Alcyons nest

  3. Ow..toch even opzoeken waarom die donderdag per se ‘wit’ is. Mooie reeks trouwens. AL ben ik niet gelovig, ik vind het wel goed om te weten welke tradities wij eigenlijk vieren, en ik vind het ook niet erg om er iets over te weten…

Geef een reactie

