Siroopje

Ons kereltje zit al een paar weken te hoesten. Onder de twee jaar krijgen ze toch geen hoestsiroop voorgeschreven volgens de dokter, dus heb ik er zelf eentje gemaakt. En is het nu mijn verbeelding of niet, maar het lijkt mij dat zijn hoesten inderdaad geminderd is.

Heel eenvoudig te maken.

– Men neme een rammenas;

– Men snijde hem in fijne schijfjes dewelke men in een pot legge;

– Na elk laagje rammenas strooie men er suiker over;

– Na een nachtje trekken is het sap van de rammenas door de suiker eraan onttrokken. Het is een siroopje geworden…

Per dag 3 koffielepeltjes voor kindjes, 3 eetlepels voor volwassenen.

Ik heb Cassonade Graeffe gebruikt, maar het zou misschien ook met basterdsuiker of honing of zou kunnen. Volgens een ander recept moet je de wortel uithollen en daar honing in gieten. Lijkt mij verspilleriger. Met ui zou het ook moeten kunnen, maar dat heb ik (nog) niet geprobeerd.

17 thoughts on “Siroopje

  1. >> smiling cobra:
    mijn schoonvader is onze bron van rammenas. Of het in de winkel te koop is, weet ik niet, maar ik heb op één van de blogs die ik volg (weet niet meer welke) toch eens gezien dat rammenas ook in van die seizoensgroentenpakketten zit.

  2. >>alcyon
    Vader heeft dat voor mij vroeger ook veel gemaakt, had er alleen nog niet aan gedacht om het voor de kinderen te maken. Aangezien zoon ook weer begint te hoesten zal ik mij ook rammenas in huis moeten halen.
    >>smiling cobra
    Van Colruyt heb ik geen idee, maar in Delhaize verkopen ze zeker rammenas.
    >>buddha
    er zit buiten eucalyptus ook vlugolie van origano, den, tijm, rozemarijn, vlier, zwarte bes en zonnedauw in.

Geef een reactie

