Sollicitatie

Voor de verandering zat ik gisteren eens aan de andere kant van de tafel, die van de interviewer. We waren met twee, ik om te peilen naar informaticakennis, allez, kennis van Access en van die dingen.

En ik heb gemerkt dat een eerste indruk nog moeilijk weg te werken is. Al is die eerste indruk dan weer niet beperkt tot de eerste tien seconden of zo, maar eerder de eerste paar minuten. Van zodra de persoon in kwestie zijn eerste paar zinnen heeft uitgesproken.

Wat mij ook opgevallen is, zijn de standaardvraagjes, zoals: “Geef mij eens enkele  negatieve en positieve punten”. Dat zijn gemakkelijke vraagjes om te stellen, zodat je geen moeite hoeft te doen om concretere vragen te bedenken. Laat de sollicitant er zich dan maar uitwerken. Hoe die er zich dan uitwerkt, heeft dan toch weer een beetje invloed op de algemene indruk, maar eigenlijk weet je met zulke vragen volgens mij niet of iemand geschikt is voor de job of niet.

Zo kreeg ik de indruk van één van de kandidaten dat die wel geschikt zou zijn voor de job als het gaat om het contact met ‘externen’, maar dat het moeilijk zou kunnen worden om die in een team te plaatsen. Een andere kandidaat was net het omgekeerde; perfect volgens mij om op kantoor dossiers af te handelen en als collega, maar dan weer niet geschikt om om te gaan met lastige klanten.

Ik ga hier zeker nog aan terugdenken, als ik zelf ooit nog eens ergens ‘op gesprek’ moet.

7 thoughts on “Sollicitatie

  1. Ik heb een paar keer sollicitatiegesprekken bijgewoond teneinde de talenkennis van kandidaten te toetsen en je hebt gelijk als je zegt dat een eerste indruk moeilijk weg te werken is, maar ik heb toch geconstateerd dat zo’n eerste indruk soms compleet fout kan zijn.

  2. >> Smiling Cobra:
    Ik ben dan ook blijven vragen stellen om een beeld te krijgen van de informaticakennis, zelfs al heb je al een indruk. ’t Ging dan ook niet om een toekomstige rechtstreekse collega van mij, zodat ik niet moest nadenken over het feit of ik er wel mee overweg zou kunnen, maar mij kon concentreren op de nuchtere feiten…

Geef een reactie

