Egalité?

Ze hebben mij gisterenavond weer op mijn paard gekregen. De kindjes waren al slapen en mijn vrouw was nog aan ’t werk, zodat ik tegen niemand kon fulmineren. Ik heb dan maar wat tegen mezelf gegrommeld…

De steen des aanstoots was een reportage in het zevenuurjournaal op Eén. Een reportage van de RTBF over Franstalige Vlamingen. Men beweert daarin dat de 300.000 Walen die in Vlaanderen wonen, bevreesd zijn om in het openbaar Frans te praten, omdat ze dan worden afgeschilderd als franskiljons. De geportretteerde persoon gaat verder: je moet als Franstalige niet verwachten dat pakweg een dokter een tweetalig bordje aan zijn deur hangt. Vlaanderen neemt wraak voor zijn Franstalig verleden.

Ten eerste: ik heb daar nog niet veel van gemerkt, van Franstaligen die in Vlaanderen proberen Nederlands te praten tegen mij. Integendeel. Ik persoonlijk vind het trouwens een kwestie van beleefdheid om mijn Frans (met haar op) boven te halen als ik in Wallonië iemand aanspreek.

Ten tweede: franskiljons? Maken Vlamingen Walen in deze tijd uit voor franskiljons? Ha zo, dat is nieuw voor mij.

Ten derde: het tweetalige bordje… Ooo, wat worden ze onderdrukt in Vlaanderen! Gauw, laat ons een klacht indienen bij Europa! Een tweetalig bordje in Vlaanderen is tegen de taalwetgeving, meneer. Is het niet logisch dat iemand die in Vlaanderen woont, Nederlands leert? Het zal hem trouwens helpen om een job te vinden – nog een punt dat werd aangehaald. Omgekeerd gebeurt toch ook; er zijn ooit massa’s Vlamingen in Wallonië gaan wonen. Ook nu nog, boeren die het landbouwbeleid in Vlaanderen te streng vinden en de ruimte van Wallonië opzoeken. Binnen een generatie zijn dat Walen geworden, alleen nog te onderscheiden aan hun achternaam.

Mag ik dan omgekeerd de rechtmatige verwachting koesteren dat ik pakweg in Bergen, sorry, Mons, in mijn eigen taal bij de dokter kan gaan? Of dat die persoon een tweetalig bordje aan zijn deur hangt?

Het toontje van de reportage joeg mij direct de kast op. Ik zou zoooo graag eens een gebalanceerde reportage zien! Laat Franstalige Vlamingen aan het woord, niet alleen die van in de Rand rond Brussel, maar ook anderen. Schuif echter ook eens een micro onder de neus van Vlaamse Walen! En, waarom niet, onder de neus van Duitstalige Walen. 

Van de Waalse politici hoor of lees ik vrijwel niets anders dan het oproepen tot één Franstalig front, dat er voor moet waken dat de Franstalige ‘minderheid’ geen rechten verliezen. Meer zelfs, dat ze er nog bij krijgen, zoals het uitbreiden van de Brusselse olievlek. De Vlamingen kibbelen traditioneel onderling. Trouwens, bij het minste weerwerk dat de Vlaamse politici pogen te bieden, worden ze verweten ‘gevaarlijke separatisten’ te zijn. Ge zoudt voor minder…

Waarom zijn ze nooit tevreden? Waarom moet een Franstalige in Vlaanderen per se overal in zijn eigen taal terecht kunnen? Waarom hoor ik nooit de omgekeerde eis, om de balans in evenwicht te brengen?

Ik heb ooit het volgende ergens gelezen; ik weet niet meer waar, maar ik hoop dat ik het mij juist herinner. België was oorspronkelijk eentalig Frans. Als Vlaming moest je wel op het Frans overschakelen als je iets wou betekenen. Van waar komen anders de namen Van Cauwenberghe, Demotte,…? De volgende stap was een eentalig Frans Wallonië en een tweetalig Vlaanderen, zo tegen het einde van de negentiende eeuw. Het heeft verder nog tot ver in de twintigste eeuw geduurd eer Vlaanderen al zijn rechten heeft verkregen, en dan nog, nu zitten we nog met de faciliteiten. Het lijkt mij dat er Walen zijn die nog steeds ijveren voor een tweetalig Vlaanderen, maar over Wallonië wordt nooit met een woord gerept…

Grrr!

14 thoughts on “Egalité?

  1. Ik ben nu een Vlaamse Waal en mijn buren zeggen steeds “wat die politiekers in Brussel allemaal zeggen daar moet je je niets van aantrekken. We zijn Belgen en we zijn goede buren.”

    PS: in 1830 was het officiële beleid voor een deel inderdaad enkel in het Frans. Zo deed Leopold I zijn eerste toespraak enkel in het Frans. Maar van een Duitser die in Engeland woonde kan je moeilijk verwachten dat die ook al meteen Nederlands kon.

    Het verzet tegen ‘Nederland’ was trouwens in de eerste plaats uit Brussel en Wallonië gekomen. Logisch dat de leiders van de revolutie aanvankelijk enkel in het Frans werkten.

    De finesse van het taalbeleid ken ik natuurlijk niet. Maar je hebt wel gelijk als je zegt dat sommige Franstaligen zich meer rechten willen toe-eigenen dan normaal is.

    Maar sta me toe toch te zeggen dat er in Wallonië hoe langer hoe meer een nieuwe wind begint te waaien. Een frisse wind. Ik heb echt het gevoel dat er van alles staat te veranderen in Wallonië. Benieuwd hoe dat afloopt.

    In tussentijd: weet dat ze op tv altijd de strafste dingen uitzenden. De media toont nooit gemiddelden, alleen straffe, sensationele uitspraken. Zelfs in het nieuws.

  2. >> xixarro:
    Ik vind het ergens ook spijtig dat we veel minder afweten van onze zuiderburen dan vroeger. Wat mij betreft mag er gerust meer België zijn, maar ’t moet dan wel eerlijk verlopen, en die indruk krijg ik niet van de Waalse politici. Politiek op federaal niveau is veel te veel koorddansen en koehandel, en zo krijg je geen goede wetten. Dan liever federalisme of confederalisme of whatever.
    De media heeft natuurlijk, zeker tegenwoordig, dé grootste invloed op de meningen van mensen. Als het allemaal niet zo’n vaart loopt, als de Franstalige burgemeesters in de Vlaamse Rand echt niet de Vlaamse bibliotheken (…) boycotten en verdoken Waals geld in Franstalige projecten pompen, als de Waalse Vlamingen echt niet verwachten dat ze in Vlaanderen rustig verder Frans kunnen spreken en gebruiken, dat ze dat dan ook tonen in de media.

  3. Ik heb expres niet gekeken, omdat ik op mijn vingers kon natellen dat ik me zou ergeren. Ze blijven aanmodderen en dat zint me niet, maar ik wil er me niet meer druk over maken. Ik laat het liever allemaal een beetje aan me voorbijgaan, want ik voel me daar goed bij.

  4. De rtbf lijkt van dat ‘toontje’ tov Vlaanderen stilaan haar handelsmerk te maken (zie ook het ‘debat’ in Gent), zeer jammer, want ik denk niet dat die houding representatief is voor het merendeel van de Walen …
    Gisteren ‘Weg van België’ gezien op Canvas? Duidelijke én genuanceerde televisie over wat (niet) leeft bij Vlamingen en Walen. Misschien moeten ze dat maar eens op de rtbf uitzenden.

  5. Als Vlaamse in Wallonië moet ik inderdaad niet in het Nederlands langsgaan bij de bakker. Ooit heb ik wel Nederlandstaligen gezien die erop stonden de buschauffeur van de (gratis!) bussen in het Nederlands aan te spreken, maar dat betrof een kind of twee die de bus wilden ophouden totdat hun ouders er ook waren.

    De meeste mensen hier zijn echter niet voor “één Waals front” etc. Sommigen vragen zich wel af wat wij Vlamingen tegen hen hebben en waarom we hen zo haten enzo, maar daar breken ze het hoofd echt niet over.

    Het zijn die bedreigde diersoorten in Vlaanderen die er zo’n probleem van maken denk ik, dat ze niet in het Frans terechtkunnen. Mijn moeder komt uit zo’n “Franstalige bourgeoisie” familie in Vlaanderen maar zij heeft gewoon Nederlands (soms met wat haar op) geleerd op school en bedient zich daarvan om zich in het openbaar te begeven (al woont ze in Oostende waar iedereen wel wat Frans kan) en thuis spreekt ze gewoon verder Frans. Het enige wat haar de kast opjoeg was toen Telenet plotseling besliste de Franse zenders niet meer aan te bieden via de gewone kabel!

    Dus eigenlijk — het meeste van dit probleem wordt gedirigeerd door separatistische politieke idioten, van beide kanten. Ook geen wonder dat de RTBF, politieke benoemingscarrousel bij uitstek, dan dat spelletje meespeelt. Die zender is trouwens in niks te vergelijken met de VRT — hier komt de kwaliteit van RTL-TVI, de commerciële zender (en dan nog) en die doen aan zo’n spelletjes niet mee.

  6. >> Nathalie:
    Allez kom, ge stemt mij ergens toch wat milder. Spijtig genoeg zijn het de Waalse politici die het beleid vormen en voeren (vanzelfsprekend natuurlijk, anders waren het geen politici), en die de stem van het gezond verstand, en hopelijk dus van het volk…

  7. ewel, ik ben als vlaamse gehuwd met een waal, wonend in vlaanderen. hij verdiend zijn geld in wallonie en betaald hier zijn belastingen alsook de zorgverzekering, waar hij als waal dan wel geen recht op heeft.
    hij is ZEKER al uitgemaakt geweest voor FRANSKILJON, en dan al de rest die te mooi is om te verhalen!
    en dan niet in het nederlands, want IER SPREKEN ME MO VLOMS, WI!!!

  8. >> Chris:
    Dat van die belastingen en zorgverzekering zijn onlogische dingen die politiek zouden moeten geregeld kunnen worden, als ze er maar de goede wil voor kunnen opbrengen. Ik heb echter de indruk dat bij het minste wat moet geregeld worden dat over de taalgrens heen gaat, door de politici direct communautair wordt uitgebuit en de facto geblokkeerd. Is dat nu een manier van werken?

    En niemand hoeft uw man uit te maken voor franskiljon; schelden is laag-bij-de-gronds. Aan de andere kant, hoe spreken ze in Wallonië over de Vlamingen? Flamouches? Ook niet echt beleefd he?

    Zolang uw man maar moeite doet om in het Nederlands bij de bakker te gaan in Vlaanderen en niet verwacht dat iedereen in Vlaanderen maar Frans moet spreken omdat hij dat doet (pas op, ik ken zo mensen, ik zuig het niet uit mijn duim), zie ik niet in wat het probleem zou kunnen zijn…

Geef een reactie

