Eva onder de leeuwen

In ‘Mijn meest bijzondere boek’ ging het over de auteur Jan Boschmans. Naast ‘de 7 flesschen van den kanunnik’ heb ik ondertussen inderdaad ook ‘Eva onder de leeuwen’ aangeschaft via het internet, kort nadat ik dat tekstje geschreven had.

Het heeft tot nu geduurd eer ik er in begonnen ben, wegens eerst nog verscheidene andere dingen te lezen. And I love it. Het is humoristisch geschreven, niet zwaar op de hand. En met een verouderd taalgebruik. Niet in de oude spelling, zoals ‘de 7 flesschen van den kanunnik’, een beetje tot mijn spijt, afgezien van hier en daar een woord zoals ‘vacantie’.

Het gaat over de zoon (kloek, dapper van inborst) van een transportbedrijf uit Griebergen, die te maken krijgt met sabotage van hun vrachtwagens en terzelfdertijd de dochter van een wat geheimzinnige apotheker het hof maakt. In de buurt van Griebergen liggen nog de dorpen Rosane en Olden, wat mij samen met de luciferfabriek en de Oudenberg te Griebergen doet denken dat het eigenlijk andere namen zijn voor Geraardsbergen (‘Gisberg’ in ons dialect), Ronse en Oudenaarde. Een beetje mijn streek dus, althans Geraardsbergen, wat het voor mij een extra cachet geeft. De auteur zelf blijkt echter van Anzegem (arrondissement Kortrijk) te zijn.

Verder geniet ik van de uitdrukkingen en omschrijvingen die ik niet ken. Zoals bijvoorbeeld toen men over de schuldige van de sabotage aan het nadenken was: “Aleer de duivel in de schuur te gaan vinden, is het geraden onder de tafel te kijken.” Een verrader in eigen rangen? Ik weet het nog niet; het boek is nog niet uit.

Een ander voorbeeld: een varken wordt in enkele zinnen achtereenvolgens krulstaartje, worstdier en St-Antoniusbeestje genoemd. De beestjes in kwestie kregen trouwens hormonen toegediend, wat niet precies de normaalste gang van zaken was, maar beschouwd werd als uitermate vooruitstrevend.

Als ik nog een boek van de auteur tegenkom, schaf ik het mij zeker aan…

9 thoughts on “Eva onder de leeuwen

  1. Ik heb eventjes in mijn oude boeken zitten scharrelen om je eventueel met een boek van Boschmans te plezieren, maar het enige wat ik van hem heb is die 7 flesschen (dat ik overigens nog steeds niet gelezen heb).

  2. Ah..inderdaad héél aangename boekjes, waar vooral het spelen met kleurrijk taalgebruik hoge toppen scoort (sprak de plots tot boekenrecensent omgetoverde advocate). Neen, echt het aanschaffen waard!

    Doén! Zou Lanoye zeggen.

Geef een reactie

