Batibouw (2)

Vorige donderdag brachten we een bezoek aan Batibouw. Bouwplannen en geen bezoek brengen aan Batibouw, dat is gewoon not done. Mensen verklaren u achter uw rug zot. En omdat wij ons als perfect geïntegreerde en conformistische Vlamingen willen gedragen (euh, eigenlijk zijn we dat ook gewoon)…

Geen koopjes gedaan. Geen contracten getekend voor leveringen met een Batibouwpercentje. Eigenlijk niets nieuws gezien waarvan we dachten dat we dat ook in ons huis willen. We hebben dan ook alles niet gezien natuurlijk.

Eerste halte: ruwbouw. Langs een paar stenenfabrikanten gewandeld. Toen we van ver een gelijmde muur zagen, trok die mij direct aan. Het was de eerste die ik zag die ik eigenlijk wel mooi vond. Het bleek de steen te zijn die we een tijdje geleden bij een bezoek aan de toonzaal van die fabrikant eigenlijk al zagen zitten. Nu was ons gedacht dus bevestigd, en daar ben ik eigenlijk wel blij mee. Mocht ik voorheen nog getwijfeld hebben (wie weet waren er fabrikanten met een gelijkaardige maar goedkopere steen), dan nu toch al veel minder.

Tweede halte: garagepoorten. Achterover gevallen (inwendig toch) van de prijs van een garagepoort die naadloos overgaat in de gevel. Heel chic, zo’n met aluminium (of hout, of Cortenstaal, of…) beklede poort en een gevel in hetzelfde materiaal. Als de poort dicht is, zie je eigenlijk niet dat er een poort is. Helaas blijkt er maar één producent te zijn die dat goed onder de knie heeft; bij de anderen blijft er altijd wel een niveauverschil van tenminste 5 cm tussen het vlak van de poort en het vlak van de gevel. De prijs is er dan ook naar. Hier gaan we onze architect toch nog eens moeten over raadplegen.

Nog wat rondgelopen bij de vloeren en nog een gratis boek gaan afhalen vol tips over verstandig bouwen, en toen maar weer naar huis vertrokken. Dochter van school afhalen.

9 thoughts on “Batibouw (2)

  1. Ik heb daar ooit eens een hele dag rondgebanjerd. Ik ben bekaf thuisgekomen en hoewel ik vooraf een tamelijk precies idee had van wat ik wilde, wist ik dat opeens helemaal niet meer. Sindsdien heb ik alle salons, tentoonstellingen en beurzen links laten liggen.

  2. >> Biraskerbe:
    Nee, inderdaad. Spijtig genoeg, want het is een investering die – naar het schijnt toch – loont, maar je moet het geld op tafel kunnen leggen op een moment dat er dikwijls keuzes moeten gemaakt worden tussen wat wel en wat niet opgenomen kan worden in het bouwproject…

  3. Ik las met grote belangstelling je bovenstaande artikel over Batibouw. Ik heb de volgende vraag: Weet jij nog de naam van het bedrijf die als enige een goede aansluiting had van een garagepoort in cortenstaal met de gevel. Alvast bedankt voor de moeite.

    met vriendelijke groeten,

    Roy van de Geer

  4. >> Roy van de Geer:
    Oei, nee… Anderhalf jaar na datum lukt dat niet meer. En we hebben die documentatie ook niet meer. Onze architect wist ons een goed alternatief voor te stellen. Onze garage wordt bekleed met ‘rockpanel’. De mannen van de garage komen gewoon het kader van de garage installeren, en nadien komt de metser de rockpanel tegen de muren plaatsen, en hij werkt dan tegelijk de poort mee af met rockpanel. Door het kader een aantal cm voorbij de ruwbouwmuur te laten uitsteken, kan hij zo de bekleding van de poort laten aansluiten op de bekleding van de muur… (Heb ik het een beetje duidelijk uitgelegd?)

    Ik denk dat, behalve die ene firma op batibouw, je daarvoor dus niet bij een garagepoortenbedrijf moet zijn, maar eerder bij een timmerman (als de garagemuren en -poort bekleed worden met hout) of bij een metser of zo.

  5. Ik ben ook van plan om mijn garagepoort te laten verwerken in een geveltje van rockpanel , maar na het lezen van uwe artikel ,heb ik nog een vraagje:
    hebben jullie een kantel- of een sectionale poort gebruikt ?
    mvg
    jeanke

Geef een reactie

