Stroop

De stoomstroopfabriek van Borgloon heeft de monumentenstrijd gewonnen. Allemaal goed en wel, maar beseffen ze wel wat ze doen?

Nu worstel ik om de neiging om een pot stroop te gaan kopen, te onderdrukken. Allemaal door dat gestroop op radio en televisie. Ik heb dat nog niet gegeten, denk ik, stroop van appels en/of peren. En dus krijg ik daar goesting in. Zeker omdat het uit het sympathieke Limburg komt. Ik ben ooit eens met de fiets van Zonhoven naar Bokrijk gereden en toen zei iedereen die ik onderweg tegenkwam, goedendag. Met de zon die die dag scheen, heeft dat een onuitwisbare indruk nagelaten van een vriendelijk Limburg.

Maar nu heb ik dus zin in stroop. Tot nu toe kon ik mij bedwingen om onder de middag hier in Brussel naar de Delhaize te hollen om te zien of ze daar Limburgse stroop verkopen. Maar ik voel dat ik de strijd aan het verliezen ben…

Aanvulling 12u32:

’t Is appelperenabrikozenstroop van ’t huismerk geworden. Ik kon kiezen uit Luikse stroop, ’t huismerk en (Nederlands)Limburgse stroop. ’t Is ’t huismerk geworden omdat dat het kleinste potje was. Voor als ik het toch niet zou lusten.

13 thoughts on “Stroop

  1. strooooop! is wel lekker. maar nu ook niet voor alle dagen. ik eet eigenlijk altijd “echte luikse stroop”. van loonse stroop had ik zelfs nog nooit gehoord. bij luikse stroop kan je ook kiezen tussen de versie waarbij 400g vruchten worden gebruikt om 100g stroop te bekomen, of die versie waarbij 700g vruchten worden gebruikt (en zonder toegevoegde suiker) alcyon, nu heb ik ook zin. 😦 het is overigens een plakboel πŸ™‚ en door de appelen is het niet alleen zoet maar ook wat zurig. tja, je zal toch een pot moeten kopen denk ik πŸ˜‰

  2. Ik herinner me dat we bij onze grootmoeder steeds pannekoeken met stroop aten, een heerlijkheid! Waarschijnlijk was het zelfs die Loonse stroop want ze woonde in die buurt. Misschien moet ik dit gebruik eens terug invoegen, maar ik ben net terug van boodschappen doen.

  3. Allez, ik heb al twee bokes geprobeerd. Eentje met stroop alleen, en eentje met stroop en een sneetje kaas. Vooral dat laatste was een verrassing voor mijn smaakpapillen…

    Maar het lijkt wel of ik hier de enige was die dat nog niet gegeten had?! Zijn jullie allemaal Limburgers of zo? πŸ˜‰

Geef een reactie

