Bambi

Dochter kijkt tegenwoordig naar Bambi op video. Nee, niet op DVD, er is nog een werkende VCR bij ons thuis. De klank op het begin van de cassette begint al een beetje te zwemmen door het veelvuldig gebruik. Een paar weken geleden was het nog al Sneeuwwitje dat de klok sloeg. Volledig afgedaan heeft Sneeuwwitje niet, maar Bambi geniet nu de voorkeur. Toen we vorige week ziek waren, heeft de cassette dikwijls opgestaan. Ze kreeg de kans niet om af te koelen.

Ik vraag mij af wat ze er toch elke keer opnieuw in ziet. Zou ze zitten zoeken naar filmflaters, zoals de acteur die Bambi speelt die zijn polshorloge vergeten uit te doen was in scene 43, of de glimp van de auto op de parking aan de rand van het bos in scene 104? Feit is dat haar enthousiasme na de elvendertigste keer nog altijd niet bekoeld is.

Bij Sneeuwwitje voorspelde Dochter op den duur de scenes die gingen komen. ‘Dwegge’ als de dwergen er aan komen. Vader vond het dansje dat de dwergen op een gegeven moment op hun muziekinstrumenten spelen wel aanstekelijk, en mist iets gelijkaardigs nu wel in Bambi. Het was ook wel grappig om Dochter gebukt door de woonkamer te zien struinen, met de armen achter de rug. Zo liepen de dwergen blijkbaar, toen we er naar vroegen. En ‘Boosje’ (Grumpy) loopt met de armen gekruist.

Voorlopig zien we er geen graten in als ze naar de tv kijkt. Het is handig als je even het eten moet gaan klaarmaken. Bovendien breidt ze er haar woordenschat mee uit zonder schuttingtaal te leren.

16 thoughts on “Bambi

  1. Bambi … o, wat heb ik daar traantjes bij gelaten. Bij de tekenfilmversie dan … want jij hebt het duidelijk over een versie met acteurs. Tja, ik ben altijd al een gevoelig jongetje geweest en ik trok me dat allemaal zo aan … mais où sont les neiges d’antan?

  2. >> smiling cobra:
    Ik heb het verhaaltje denk ik meer gelezen dan gezien toen ik klein was. Eén keer zijn we gaan kijken in de bioscoop; misschien mijn eerste film. Voor de rest had ik een sprookjesboek om in te kijken en te lezen.
    Ik vind dat hertje in de film wel echt goed getypecast om bambi te spelen 😉

  3. Ach, hier nog een verstokte ouderwetse voorlezer. Voorlezen is toch zo knus en intiem, en op een dag pakt dochterlief zelf het boekje dat ze uit haar hoofd kent om zogenaamd zelf voor te lezen, heerlijk.
    Maar een filmpje op z’n tijd zal ze vast wel overleven hoor 😉

  4. Zou je Dochter wel verder naar Bambi laten kijken? Ik heb vorig jaar in één of andere marketingles gezien dat Disney ooit enkele naaktcénes tussen het materiaal gestoken heeft. Natuurlijk niet met het blote oog opspoorboor maar onze geest zou het onbewust registreren. De kans dat het tussen jouw versie zit, is héél klein, maar je weet maar nooit hé! Als ik me goed herinner bestaan er ook films waar Coca-Cola zich op dezelfde manier opdringt zodat mensen tijdens het bekijken van de film massaal naar Coca-Cola grijpen.

  5. >> Sofie:
    Serieus? Wat zouden die naaktscènes dat willen overbrengen? Heeft Disney aandelen in Playboy of zo, en willen ze mij overtuigen om ‘boekskes’ te gaan kopen? Mijn onbewustzijn is redelijk bestand tegen Coca-Cola-scènes, daar ben ik vrij gerust in.

Geef een reactie

