Zwarte stad

Sint-Niklaas. Grootste Grote Markt in België. In september stijgen er bij goede weercondities talrijke luchtballonnen op, ter nagedachtenis van de Tweede Wereldoorlog. Vredesfeesten, heet die ballonhappening.

En nu heeft Sint-Niklaas ook de eerste zwarte schepen in Vlaanderen. Vlaanderen, want in Brussel was er al een zwarte schepen.

Helaas heeft Sint-Niklaas nu ook de eerste Vlamingen die weigeren te trouwen als Wouter Van Bellingen, want zo heet die schepen, het huwelijk zou moeten voltrekken. Waarom, vraag ik mij dan af. Wat zijn nu die mensen hun beweegredenen?

In angst kan ik inkomen. Als ik na donker in Brussel nog een metro moet nemen, en ik moet daarbij een groepje anderskleurige Belgen passeren, dan ben ik niet op mijn gemak. Als mensen dan uit angst racistisch worden, is dat een beweegreden, alhoewel misplaatst, die ik kan begrijpen. Angst is echter een slechte raadgever en dan moeten er maar meer inspanningen gedaan worden om de angst weg te nemen, maar soit. Da’s politiek.

Anderen zijn misschien bang dat allochtonen hun job komen inpikken. Komt eigenlijk weer neer op angst,maar om een andere redenen. Evenzeer misplaatst, want allochtonen vullen dikwijls vacatures in die al lange tijd open staan en waar geen ‘Vlaamse’ interesse voor is. Waarmee ik ook weer niet gezegd wil hebben dat er geen hoog opgeleide allochtonen bestaan. Maar het probleem daar is dat hun diploma dikwijls niet aanvaard wordt. Maar dat is ook weer niet de topic van mijn betoog hier. Ik ben geen socioloog of anderszins onderlegd in de immigrantenproblematiek, dus wat hier staat, is maar een nederige en uitermate beperkte persoonlijke visie op een probleem met tentakels in alle richtingen en op alle vlakken.

Zou Wouter mijn huwelijk mogen ingezegend hebben? Absoluut. Waarom niet? Doel is trouwen met je geliefde, die band wettelijk laten vastleggen. Als Wouter daartoe de bevoegdheden heeft, dan is er toch geen vuiltje aan de lucht?

Ondertussen krijgt hij massa’s steunbetuigingen. Gelukkig voor hem, om hem een hart onder de riem te steken. Hij laat het ook niet echt aan zijn hart komen. Maar alhoewel het natuurlijk fijn is dat er zoveel mensen zijn die net als ik niet snappen wat die niet-trouwers bezielde, is het toch die reactie van die niet-trouwers die zorgen baart. Eén rotte appel in de mand is genoeg. De Standaard vond het trouwens nodig om een peiling te organiseren rond het thema: “Zou u zich in de echt laten verbinden door een kleurling?” Meer dan 91% van de bevraagden antwoordde gelukkig ja. Maar dat wil zeggen dat er meer dan 8% ‘nee’ heeft geantwoord! Of bijna 300 mensen op de meer dan 3.400 mensen die hun voorkeur aanduidden! 300 mensen! Dezelfde verhouding op een bevolking van tien miljoen mensen geeft 855.000 mensen in België! Wat geeft het als er 9,2 miljoen mensen geen problemen heeft met een zwarte schepen, als er 0,8 miljoen nee-stemmers rondlopen?

En beter ‘geïntegreerd’ (nog zo’n beladen woord) dan meneer Van Bellingen vind je ze waarschijnlijk niet. Immigranten moesten zich volgens de één of andere politieke partij toch integreren of anders moesten ze opkrassen?

Ik begrijp het niet. De ene mag dan zwart zijn vanbuiten, anderen zijn helaas zwart vanbinnen.

7 thoughts on “Zwarte stad

  1. Ik vind dit stuitend. Het (wan)gedrag van die koppels zadelt me op met plaatsvervangende schaamte. De gelaten reactie van Wouter Van Bellingen verraadt dat hij een nobel mens is.

  2. Vooral je laatste zin vind ik erg mooi ! Allez mooi is niet het juiste woord, maar toch… Ik heb dan ook liever de zwarte vanbuiten. Daaraan zie je tenminste dat ze zwart zien. En ik heb nog altijd het liefst mensen waarbij ik weet waar ik aan toe ben. En dat kan van die zwarte appels niet gezegd worden !

  3. volstrekt onaanvaardbaar natuurlijk. overigens veel vlaamser kan die man niet zijn. gisteravond zat hij al bij pauw&witteman op de nederlandse televisie, en ik moet zeggen dat ik een beetje plaatsvervangende schaamte voelde omdat hij zo onverstaanbaar sprak met een zeer sterke sint-niklaasche tongval en de helft van zijn woorden slikte hij in. maar wel sympathiek natuurlijk.

Geef een reactie

