Murphy

Edward Murphy was een Amerikaanse ingenieur die meewerkte aan raketexperimenten. Een van de tests liep mis, omdat een aantal onderdelen op twee manieren kon worden geïnstalleerd en de technicus telkens voor de verkeerde manier had gekozen.

Vandaar zijn ‘wet’: “Als er twee of meer manieren zijn om iets te doen en een van die manieren resulteert in een catastrofe, dan zal iemand het op die laatste manier doen.”

Een variant is beter bekend: “Als er iets kan mislopen, dan zal het ook mislopen.”

Dit stond vorige week op een kalenderblaadje. Meestal scheur ik ze af, lees ze met een half oog, moet er meestal niet om lachen, en gooi het dan in de papiermand. Af en toe lees ik toch iets wat mij even doet nadenken. Of glimlachen, soms. Zo vond ik de originele wet van Murphy en de oorsprong nu wel eens interessant zie. Of het nu historisch allemaal juist is of niet, er zit wijsheid in. De wet van Murphy is een begrip geworden en als je een proces, een programma, een gebeurtenis moet plannen of construeren, hou je best rekening met het slechtst mogelijke scenario. Als je een programma of databank of zo maakt, ga er maar van uit dat een gebruiker een manier vindt om de boel in het honderd te laten lopen…

8 thoughts on “Murphy

  1. Dat Murphy maar heel ver uit mn buurt blijft bij de presentatie van mijn programma binnen een dag of 10 of hij zal wat meemaken. Dat wordt dan ook getest door gebruikers… en ik hou er mijn hart voor vast wat ze gaan uitsteken…

  2. Ir. Murphy is mijn vaste huisgenoot en levensgezel, al sinds ik tot de jaren van verstand ben gekomen (of toch ongeveer). Ik heb al talloze versies over zijn achtergrond gelezen, maar deze die jij weergeeft, zou toch het dichtst bij de waarheid staan.

Geef een reactie

