Auto

Grrr.

De auto van mijn vrouw is nog geen jaar aut, heu, oud. Hij heeft al eens in panne gestaan. Toen hebben ze in de garage niet echt een oorzaak gevonden. Een software-update gedaan, krijg je te horen.

Nu een terugroepactie voor ’t een of ’t ander kabeltje of schakelaartje dat wel eens problemen zou kunnen opleveren en gratis moest vervangen worden. Nou ja, ok, geen probleem mee; dat is bij mijn auto ook al eens moeten gebeuren.

De ellende is dat het daar zo’n grote garage is. Met een receptie. Daar schrijft een man op wat het probleem is – op voorhand afspraak maken natuurlijk. Die geeft dat dan door aan iemand van de garage, die ik zelfs niet te zien krijg en die de auto van de parking haalt en ermee binnen rijdt. Je vat post in een zeteltje, je drinkt een koffie en na verloop van tijd komt de auto weer buiten gereden, je krijgt je sleutels en dat is het. Uitleg moet komen van de man van de receptie, die daarvoor de samenvatting van de werkzaamheden op papier raadpleegt.

Niets aan de hand, zolang het maar gesmeerd verloopt.

Gisteren heb ik zo een uurtje doorgebracht in die bewuste zeteltjes. Ik rij er mee naar huis, zonder dat mij iets opgevallen is. Allez, het was mij wel opgevallen, maar ik dacht dat het aan mij lag. Mijn vrouw rijdt er mee naar de solden, komt terug en zegt dat er iets niet in orde is. Aan de stuurkolom werd de schakelaar voor de richtingaanwijzers/lichten/ruitenwissers vervangen, maar nu blijkt die zo dicht bij het stuur te staan dat er bijna geen ruimte is tussen het stuur en de schakelaar.

*zucht* Je koopt dan al eens een auto van een gerenommeerd merk, in de hoop geen brol gekocht te hebben en toch enkele jaren van technische problemen gevrijwaard te blijven.

Dus ga ik binnen vijf minuten, als het acht uur is, maar weer eens naar de garage bellen en een beetje zagen en op mijn poot spelen in de hoop dat ze ons er vandaag nog eens tussen kunnen nemen (in hun planning bedoel ik dan) om daar iets aan te doen.

Bij mijn garage werkt pa in de garage, dochter aan de receptie en zoon aan de verkoop. Ik blijf altijd bij pa staan als mijn auto voor onderhoud komt; ik piep even mee als hij op de lift staat; ik sla een babbeltje en stel eventueel wat vragen als ik hem iets zie doen wat ik niet begrijp. Bij de garage van de auto van mijn vrouw heb ik geen contact met de garagisten zelf. Frustrerend.

Nog een geluk dat ik juist in Wintersmith van Terry Pratchett begonnen ben. Ik verslind alles van Terry Pratchett en elk  boek is steeds veel te kort. Als ik straks nog een uur moet wachten in de zeteltjes, zal het dus met dat boek zijn. Ik zou er zelfs naar uitkijken, moest ik mij niet ergeren.

Ondertussen is het een paar minuten na achten. Ik ga telefoneren.

Ziezo. Deze namiddag mag ik nog eens met de auto naar de garage. Wintersmith gaat zeker mee.

13 thoughts on “Auto

  1. als ik moest kiezen tussen mijn tweedehands opeltje en de vijfmaal duurdere auto van mijn vrouw (ook van gerenomeerd merk) weet ik het wel. Zoals je stelt, een garage mét receptie breekt de band met de eigenlijke garagist. Ik praat zelf ook liever rechtstreeks met die gasten.

  2. Zo te horen woon jij in Antwerpen, ik dacht dat het daar wat menselijker toeging. Nee dan op ons dorp:
    de garagist heet Bèr, en Bèr weet alles van auto’s, de jouwe kent ie van binnen en buiten. . Zijn moneurs zijn tevreden, en zijn prijzen zijn duidelijk en redelijk.Hij licht je niet op, maar wèl voor, en als je de kapotte startmotor van je ouwe brik bij hem inlevert belt hij je na een half jaar dat hij er nog € 50 voor heeft gekregen. Sommige dingen doet hij zwart, vooral voor de mensen in de straat, want die hebben last van de auto’s die hij rondom zijn bedrijfje parkeert
    ..

  3. Argh, wat een ellende.
    Dat is twee keer dat je naar daar moet tijdens de werkuren. Dat is dus twee keer dat je zelf niet kan gaan werken. Maar ‘gelukkig’ had jij nu vakantie zeker?

  4. Het is een veilig gevoel, zo’n boek in je tas. In de praktijk lukt het mij echter maar zelden om tijdens zulke wachttijden te lezen. Altijd wel weer iemand die een praatje aanknoopt of dingen die de aandacht afleiden. Maar het idee dat dat boek er is geeft rust.

  5. Als het gaat om dezelfde garage als mn moeder (Opel Ninove) zou ik je aanraden te veranderen… wij hebben heel lang rondgereden met een rood lichtje dat soms een ging branden…. ze wisten ook niet waarom. Een keer of 4 zijn we daarvoor langs daar gegaan… uiteindelijk toch precies opgelost. Volgende stap de uitlaat die doorgeroest was (een benzine wagen en veeeeeeel korte afstanden) sindsdien reed mijn moeder niet met een Opel maar met een porsche (als je op het geluid moet afgaan toch). 2 keer gaan klagen, 2 keer iets aangepast, niets hielp… dan maar naar de auto5… zelfde miserie… na lang rondkijken enzo naar een kleine garage gegaan. Alles was van de eerste keer opgelost en heeft ons heel wat minder gekost ook. Plus contact met de mens zelf, zijn (klein)zoontje helpt ook wat mee in de garage en zijn vrouw doet de administratie… wij veranderen niet meer hoor….

  6. >> Comicsken, Young Crazy Fool:
    Het is geen Opel noch een Audi. Ik vermeld het speciaal niet om geen opmerkingen uit te lokken… De ene mens zweert bij een bepaald merk, terwijl de andere er geen goed kan over zeggen. Bovendien heb ik het hier over een bepaalde garage. Als ik het merk vernoem, is direct duidelijk over dewelke, en ik wens daar nu ook weer niet direct problemen mee te krijgen…

  7. Vroeger met mijn Lancia had ik ook zo een garage. Gelukkig is de garagist van onze nieuwe auto een man waar je kan op rekenen, zijn vrouw en moeder werken allebei in de zaak. Voor mijn andere wagen heb ik ook een goede garagist en vrij goedkoop in werkuren.
    Het boek stond op mijn verlanglijstje voor kerst, maar ik zal het exemplaar zelf moeten gaan halen vrees ik en liefst zo snel mogelijk.

Geef een reactie

