Mouwtrekker

Ik doe al zes jaar quasi hetzelfde werk. Dezelfde materie, met natuurlijk wat evolutie hier en daar. Geen leidinggevende rol, eerder een adviserende. Ik ben het wat beu, eigenlijk. Daarom had ik mij ingeschreven voor een examen, dat dient om een wervingsreserve aan te leggen bij een andere Vlaamse openbare instelling, dicht bij huis. Zaterdagmorgen eerste ronde.

Net nú zoeken ze bij mijn huidige werkgever naar een witte raaf, een trekker die onze instelling doorheen een overgangsperiode kan begeleiden. De wetgeving waarop ‘onze’ werking is gebaseerd, wordt namelijk compleet overhoop gehaald. Er zijn nieuwe informaticatoepassingen nodig, nieuwe formulieren, … allemaal op de relatief korte termijn van een half jaar. Die witte raaf moet dat niet allemaal zelf doen, maar moet de vinger aan de pols houden, de mensen aan hun mouw gaan trekken, deadlines stellen, het proces in het oog houden. Hij wordt ondertussen tenminste halftijds vrijgesteld van zijn andere taken.

Dat is natuurlijk de kans om van mijn huidige bezigheden af te geraken, althans tijdelijk of gedeeltelijk. Alleen, ik heb mezelf nooit gezien als een leidend figuur, eerder een duwer dan een trekker. Ik onderschat mezelf ook altijd volgens anderen, terwijl ik denk dat ik realistisch ben. Wie heeft gelijk?

En morgen kan de job al weggegeven zijn aan een ander. ’t Zou een kwestie van rap beslissen kunnen zijn.

Doe ik het of doe ik het niet? Gok ik op de totale onbekende van de wervingsreserve en een kleine waterkans op een job dicht(er) bij huis, in een sector die mij meer interesseert? Of waag ik mij op het onbekend terrein van projectleider/schietschijf? Waarom net nu ik mij ingeschreven heb voor die wervingsreserve?

*Zucht*

9 thoughts on “Mouwtrekker

  1. Niet twijfelen maar gewoon voor de job als projectleider gaan! Kan altijd een verkeerde keuze zijn, maar dan heb je achteraf tenminste geen spijt dat je het niet geprobeerd hebt. Laatst zag ik een stage door mijn vingers glippen bij een nieuw bedrijf die alle Pro-Tourploegen verenigt. Toch ben ik blij dat ik tenminste geprobeerd heb.

  2. Ik zou ook voor de twee gaan. Die examens lopen waarschijnlijk toch in verschillende rondes. En dienen om een wervingsreserve aan te leggen. Dus niet meteen een oplossing op korte termijn. Valt de taak als projectleider niet mee, heb je misschien iets om op terug te vallen.

Geef een reactie

