Besparing

Door mijn ‘eigen’ regels eens toe te passen, denk ik toch zo’n 40-50 kilometer bespaard te hebben. Ik vul mijn tank altijd ongeveer op dezelfde manier, even vol. En als ik wacht met opnieuw te tanken tot als het waarschuwingslampje blijft branden, heb ik daar ook een referentiepunt. Normaal gezien begint dat lampje te branden als ik rond de 530 km gereden heb. Vandaag sprong het aan op 583 km en ik kon 34 liter diesel tanken. Ik heb een redelijk kleine tank, namelijk 45 liter dacht ik. Als het lampje begint te branden en de wijzer van de brandstoftank op het onderste streepje staat, heb ik dus nog zo’n 10 liter over. Dat wil ook zeggen dat ik gemiddeld zo’n 5,8 liter diesel verbruikt heb op 100 km, terwijl het anders toch precies rond de 6,4 liter per 100 km ligt.

Als ik nu aan een verbruik van 6 liter per 100 km reken, dan heb ik met die 50 km dus 3 liter bespaard. Aan een dieselprijs van 1 euro per liter (om gemakkelijk te rekenen) is dat 3 euro. Toch bijna 9% van één tankbeurt.

Gesteld dat mijn berekeningen kloppen, want ik ben daar niet zo’n crack in.

11 thoughts on “Besparing

  1. Wegens omstandigheden — het ontbreken van een wiskundeknobbel — ben ik niet in staat om over de juistheid van je berekeningen te oordelen, maar als die correct zijn, begin ik morgen ook jouw raadgevingen toe te passen. Ik zou een frank in twee bijten en waarschijnlijk is dat met een euro ook het geval.

  2. Het waarschuwingslampje doet het niet meer, evenmin de wijzer van de brandstoftank. Dat die auto bovendien nog rijdt, verbaasd mij regelmatig. Ik ga het lot niet uitdagen en blijf rijden op de manier zoals ik altijd doe. Maar als je voldoende (uit)gespaard hebt, mag je altijd een feestje geven 😉

  3. Zo ken ik er nog! Ik durf ook wel eens met het rode lampje blijven rond te rijden tot ik aan het juiste tankstation ben. Enkele weken geleden kreeg ik het toch warm. Ik stond in een kleine file en zag zo het metertje zo dalen. Met een ei in mijn broek geduldig aan het aanschuiven. Plots kreeg het wijzertje weer een boost (nog steeds in het rood) en ik was nog tijdig aan het tankstation. Oef!

  4. op http://olie.wordpress.com blog zal er de komende weken heel wat info te vinden zijn over hoe olie te besparen. Zo ging ik bijvoorbeeld eergisteren naar tremelo (reportage volgt vanavond op de blog van olie) om daar een boer te bezoeken die zijn eigen platenolie maakt, waarmee hij met zijn auto kan rijden, zijn eten in kamen maken of zijn kettingen smeren…

  5. Meestal zit er nog wel meer in het reservegedeelte van je tank dan je denkt (ik vermoed dat dat te maken heeft met de idee dat je ook nog moet kunnen starten terwijl je op een helling geparkeerd staat ofzo). Dichter dan anderhalve liter bij helemaal leeg, ben ik nog nooit geraakt.

    Maar wat uw besparing betreft, dat klopt toch wel met mijn bevindingen. Nadat ik defensiever begon te rijden (vooral proberen om zo weinig mogelijk te remmen, met bijpassend gegil van de passagiers en koplampengetoeter van achterliggers), kon onzen Twingo plots 670km met een tank ipv een dikke 600 tevoren.

  6. >> Sponzen Ridder:
    Anderhalve liter?! Living on the edge… Zoals female hierboven…

    Defensief rijden is denk ik makkelijker als je met een kleiner wagentje rijdt dan met een pK-rijke slee. In dat laatste geval komen er toch altijd wat machomanieren boven als je aan de verkeerslichten naast een minder in pK’s voorzien geval staat te wachten…

Geef een reactie

