Ontruiming

Vandaag staat er een evacuatieoefening gepland op het werk. De laatste keren dat dat gebeurde, bevond mijn bureau zich nog op de eerste verdieping of waren we net in vergadering in de vergaderzaal op de eerste verdieping. Nu hok ik op de zesde verdieping… Binnen vijf minuten beneden en buiten zijn, en dat met steeds meer mensen op de trappen naarmate je lager gaat. Hopelijk is het nooit écht. Wedden dat ik trouwens net op het toilet zit?

Ooit hebben we eens een snelgids gekregen van vier (!) bladzijden. Ik zie mijzelf niet direct die vier bladzijden nakijken op de te volgen actie, als het alarm afgaat en ik binnen de vijf minuten buiten moet zijn. Er staan trouwens heel duidelijke instructies in, zoals bijvoorbeeld bij een (naderend) nucleair ongeval. Na het alarmsignaal van de civiele bescherming of van geluidswagens in de straat, luidt de instructie “Ga of blijf binnen”. Verder lezen we: “Bezorg een schriftelijke bommelding onmiddellijk aan de preventieadviseur (…)”. Er zijn zelfs formulieren voor. Ok, ok, flauwe mop, dat is natuurlijk geen instructie voor de bommenleggers zelf, maar voor de ontvangers van de melding…

Verder hangt het af van de situatie welke actie we moeten ondernemen, alvorens (meestal) het gebouw te verlaten. Bij een bomalarm moeten we namelijk onze tassen meenemen, in andere gevallen dan weer niet. Computers en andere toestellen moeten zo mogelijk uitgeschakeld worden, behalve in geval van bomalarm of gaslek. Ingewikkeld allemaal. Hopelijk worden we verwittigd via de geluidsinstallatie in welke situatie we verkeren, als het er ooit op aankomt…

11 thoughts on “Ontruiming

  1. Ik vraag me af in hoeverre zo’n evacuatieoefening zin heeft! Meestal weet iedereen wanneer deze gaat plaatsvinden, is deze niet realistisch…

    Gooi maar eens een paar rookbommen in je bureau, er zal paniek uitbreken…

    Maar uiteraard hoop ik dat je nooit met een echte ramp op je werk en privé wordt geconfronteerd.

  2. >> buddha:
    Ik ben akkoord dat ze weinig zin hebben zoals ze nu georganiseerd worden. Maar het is toch belangrijk dat je weet waar je moet staan (zodat de verdiepingsverantwoordelijken weten wie ontbreekt enzo) of wat je moet doen. Alleen, het zou moeten een automatisme zijn. Elke week een drill.

  3. Op mijn vorig werk hadden we zoveel te maken met bomalarm dat mijn baas gewoon verder bleef werken terwijl ik het kantoor moest verlaten. Het wordt een gewoonte op de duur, maar toch is het beter om het au sérieux te nemen. Een kennis van mij heeft een tijd in het hospitaal gelegen door een bomexplosie in diezelfde straat.

  4. Pingback: Ontruiming (2) « Alcyons nest

  5. >> katjesnest:
    Iedereen doet er tijdens de evacuatie altijd wat giechelig over. Nu waren we verwittigd, maar bij een oefening die niet op voorhand wordt gecommuniceerd, zit iedereen altijd naar elkaar te kijken en te twijfelen en de gang in en weer uit enz… We nemen het niet serieus genoeg.

Geef een reactie

