GPS

Als ik één zaak moet opnoemen waarvan ik de aankoop allerminst betreur, dan is het wel een GPS-toestel. ’t Is ondertussen meer dan een jaar oud, ’t is een pocket-PC annex GPS-toestel uit de welbekende discountketen, maar het werkt naar behoren. Voor een verlorenrijder als ik een geschenk uit de hemel. In het begin kon het wel voorkomen dat het weken aaneen in de schuif bleef liggen, maar de laatste tijd hebben we het toch al dikwijls gebruikt.

Voor naar optredens van Big In Belgium te rijden, bijvoorbeeld.

Of zoals gisteren. Gisterenavond ben ik ‘eenheidsprijzenborderellen’ gaan afgeven bij zes aannemers. Het eerste adres lag nog op bekend terrein. Halverwege het tweede adres bevond ik mij op onbekende wegen en dat bleef zo tot ik op weg naar het vijfde adres terug herkenningspunten zag. Ik heb op een gegeven moment op aangeven van het GPS-ding een drietal kilometer langs een smalle weliswaar geasfalteerde baan gereden, zonder straatverlichting, door rietbeemden en ‘husten’ (de kanten van een holle weg in ons dialect; ik ontbeer de Nederlandse benaming ervoor) langs weiden, door bossen. Het asfalt sloeg van pure consternatie zwart uit toen ik daar met mijn vijfdeurskleinemiddenklassepersonentransportmiddel voorbijkwam, in plaats van de normale tractoren en andere landbouwvoertuigen. Het enige schijnsel in de ganse omgeving kwam van mijn dimlichten, die de miezerige duisternis trachtten te doorboren. Als ik daar in panne was gevallen, hadden ze mij met een helikopter moeten zoeken, vrees ik. Uiteindelijk bracht de GPS mij op een grotere baan… op 600 meter van mijn bestemming. Wonderlijke dingen.

Ik denk niet dat ik allezes de adressen had kunnen bezoeken op één avond, als ik mijn weg had moeten zoeken met een kaart… Nu tufte ik relaxed rond, met een cd’tje op de achtergrond, zonder enige andere voorbereiding dan alle adressen ingeven in het GPS-toestel…

10 thoughts on “GPS

Geef een reactie

