Studenten

Vrijdag…

Dat wil zeggen dat er deze namiddag weer een hoop jeugd flink bezakt en bepakt de trein naar huis neemt, na een week hard studeren. O, tempus fugit! Waar is de tijd? Zeker nu het jaar aan het keren is en het almaar sneller donker wordt, had dat toch wel iets, dat wekelijks gependel.

Als ik het mij nog goed herinner, viel mijn lessenrooster altijd nog redelijk goed mee en kon ik ’s vrijdagsnamiddags mijn boeltje pakken (lees: alle stinkende (van de sigarettenrook op café), natte (van de regen op de fiets) of anderszins onfrisse kleren verfrommeld in de rugzak mikken, en daarbovenop voor de schijn wat studieboeken) en op tijd naar huis gaan. Moe maar tevreden, meestal. Soms moe genoeg om op de Grote Markt toch nog enkele tientallen Belgische franken te willen uitgeven aan een busrit van twee minuten, de Bondgenotenlaan af tot aan het station.

De lessen economie van de heer Mark Eyskens begonnen echter om 16u en duurden tot 19u, dat herinner ik me nog goed. Desondanks waren zijn lessen interessant genoeg om ze toch bij te wonen, en de trein dan maar ’s zaterdagsmorgens te nemen. Wat toch wel minder leuk was, vond ik.

In die dagen van olim moest ik nog tweemaal veranderen van trein, de eerste keer in Brussel-Noord en de tweede keer in Denderleeuw (of Denderleu, zoals Franstalige treinconducteurs wel eens plegen te zeggen). Wat natuurlijk af en toe eens faalt. Niets zo frustrerend als de achterlichten van de trein waar je normaal gesproken op zou moeten zitten, in de verte te zien verdwijnen… Vrijdagavond, donker, fris tot koud, regenend of regenachtig, vooral hongerig, en veroordeeld om een uur te wachten op de volgende trein. Een paar keer heb ik de bus genomen, maar dat kostte dan weer een paar centen extra, terwijl ik niet sneller op mijn eindbestemming was. Vaker bracht ik een de wachttijd door in de cafetaria, waar het wat warmer was en waar ze warme choco hadden. Doezelig.

En dan de auto in, huiswaarts, naar het bord spaghetti of pensen met appelmoes of kweetnietwat er stond te wachten…

Daar moet ik ’s vrijdags vaak aan terugdenken, als ik een uitgeputte student onderuitgezakt op de treinbank zie hangen, met een knoert van een rugzak of draagtas bij zich. Vorige vrijdag zat er een dommelend exemplaar in mijn coupé met blauwgeverfde haren en gezicht. Hij zal zich wel geamuseerd hebben.

22 thoughts on “Studenten

  1. Zéér herkenbaar. Ik moest van Gent naar Kortemark, en dat altijd iets voor elf of iets voor twaalf de vrijdagvoormiddag. Vaak broste ik dan die vroege lessen op vrijdag, om te kunnen uitslapen van alweer een nachtje uitgaan. En liep ik met een zwijmelende kop richting Sint-Pietersstation, voorbij die slagerij waar er altijd van die indringende kokende hespwalmen uit het keldergat omhoog kringelden. Ik kan u verzekeren: op een nuchtere maag is dat niét aangenaam. Ik hield dan ook meestal mijn adem in. Allez, ter hoogte van die slagerij hé.

  2. Ik heb nooit moeten pendelen. Een kotgenoot van me had een auto en woonde bij me in de buurt. Om eerlijk te zijn: ik heb in mijn leven nog maar twee keer op een Belgische trein gezeten.

  3. >> Smiling Cobra:
    Eigenlijk hoort ge mij niet echt klagen over de spoorwegen. Als in Brussel werkende mens zit ik elke dag twee keer op de trein, maar ik moet niet overstappen. Een vertraging van vijf of tien minuten betekent voor mij dan ook maar gewoon vijf of tien minuten langer kunnen lezen, en geen gemiste verbinding.

  4. En toch zie ik uit naar het moment dat ik de bondgenotenlaan met de auto door zal rijden… het station passerend…
    Tijdens kerst-perioden het PSI voorbij kunnen lopen zonder examenstress… En bovenal, geld in de portefeuille hebben. En me voor een keer niet druk maken over het feit dat ik geen zin heb in alma of om te koken, maar gewoon op restaurant gaan!

    Ik heb toch het gevoel dat zolang ik student ben (gelukkiglijk niet lang meer) het leven een beetje blijft aanmodderen.

  5. >> elenchi:
    Geld in je portefeuille hebben?! WAAHAHAHA! Ahum, sorry. De rekeningen komen pas goed toe als je student af en het ouderlijke huis uit bent…
    Maar ok, in het laatste jaar dat ik studeerde, keek ik toch ook uit naar de eindstreep. Genoeg is genoeg, op een gegeven moment.

  6. Ik pendelde dagelijks met de trein tussen Leuven en Brussel, in aangenaam gezelschap bovendien. Het was altijd rennen om zo snel mogelijk weer thuis te zijn. Soms maakten we er een hindernissenrace van (met rugzak, schilderkoffertjes en grote tekenmappen), wie het eerst op de trein zat en ook nog een reep chocolade uit de automaat had kunnen halen, was die dag gewonnen.

  7. Ik ben toch nog altijd met veel plezier een aanmodderende student die elk weekend naar huis pendelt. Bij mij is het ook maar een klein stukje: Leuven-Boortmeerbeek, een kwartiertje sporen. Ocharme mijn klasgenootjes die twee uur onderweg zijn!
    Een bomvolle trein vind ik nog ni zo erg, veel erger is het om op vrijdagavond nog een ticket te moeten kopen, je trein vertrekt over tien minuten en de stationshal staat natuurlijk… bomvol!
    Thank god voor de key card!
    En voor de valiesjes met wieltjes!

  8. Ik studeerde ook in Leuven, maar zat eigenlijk enkel het eerste jaar op kot. Omdat ik op zaterdag ook nog een studentenjob deed in leuven kon ik nooit voor zaterdagavond naar huis. En omdat ik altijd zo snel mogelijk weer in Leuven wilde zijn, ben ik al gauw gestopt met pendelen. Eén keer per maand over huis voor de was, was al meer dna genoeg. Vanaf mijn tweede jaar woonde ik samen met mijn vriendin (nu verloofde) en was Leuven mijn thuis. Naar mama gaan, was op bezoek gaan vanaf dan. En daar kan gerust 3 maand tussen zitten. Ik ben niet zo family minded.

    PS: pendelen betkende voor mij: trein+bus = 2 uur onderweg

  9. >> Xixarro:
    Familie en schoonfamilie krijgen van ons vrijwel elke zondag bezoek. Zondag is familiedag…
    Ik kan best geloven als ge twee uur onderweg zijt, dat ge er dan snel de brui aan geeft. Trouwens, Leuven is een heel leuke stad; ik kom er tegenwoordig véél te weinig. Namelijk niet, eigenlijk.

Geef een reactie

