Zuinig autorijden

Het wordt wat kouder en direct zie je ’s morgens op de parking van het station geparkeerde auto’s met draaiende motor. Om toch nog goed warm te blijven tijdens die paar minuten voor de trein arriveert. Alsof het binnen in de wagen stante pede afkoelt als je de wagen uitschakelt.

Ik probeer alleszins een paar regels in gedachten te houden:

– Korte stop, zet dan ook de motor af. Denk hierbij aan een openstaande brug, een spoorwegovergang, in de file, wanneer je iemand afhaalt, etc.. Dit scheelt niet alleen brandstof, maar ook luchtverontreiniging. Starten van de motor doe je vervolgens weer zonder extra gas te geven (bij auto’s vanaf 1990).

– Zuiniger autorijden met hogere bandenspanning. Hoe hoger de spanning, hoe lager het verbruik. Bij een hogere spanning neemt de oppervlakte van het loopvlak echter af en dus ook het remvermogen! Blijkbaar zouden spanningsverliezen van 0,3 tot 0,8 bar per maand mogelijk zijn, maar ik controleer het eigenlijk veel minder…

– Rij niet met onnodig veel lading in de auto rond. Ik zal weinig rondrijden met dingen in de koffer die ik er kan uithalen. Los van het gerammel en geschuif moet de motor extra energie verrichten om de kilometers af te leggen. Dit kost niet alleen extra brandstof, maar ook onderdelen slijten hierdoor meer.

– Trek rustig maar gestaag op. Dit scheelt niet alleen brandstof, maar ook bijv. extra slijtage van de banden. Als ik gehaast ben, durf ik hier nog wel eens tegen zondigen… Mea maxima culpa.

– Schakel op tijd, want rijden met hoge toerentallen kost extra brandstof. Ik heb ooit eens gelezen dat je bij een dieselmotor al bij 2000 toeren per minuut naar een hogere versnelling mag schakelen (2500 toeren bij een benzinemotor). Wat ik sindsdien dus ook consequent doe. Wat ook wil zeggen dat ik in de bebouwde kom in vierde versnelling rondkar. Een deel van het vermogen dat een automotor levert, gaat namelijk verloren aan inwendige wrijvingsverliezen. Deze verliezen zijn evenredig met het toerental. Bovendien neemt de efficiëntie van een automotor toe naarmate er bij lage toerentallen meer gas gegeven wordt. De energie wordt dan efficiënter opgewekt.

– Zo constant mogelijk rijden. Dat wil dan ook zeggen dat je tijdens file-rijden probeert constant en vloeiend te volgen, in plaats van altijd direct te willen aansluiten. Cruise control is ook een aanrader om comfortabel en zuinig te rijden door een zeer constante rijsnelheid. Mijn karretje heeft dat niet, maar die van mijn vrouw wel, en ik heb het daarmee tegelijk veel minder moeilijk om mij aan de opgelegde snelheden te houden.

– De meeste auto’s rijden rond de 80-90 km/u het zuinigst. Daarom pleit weerman Frank Deboosere al een tijdje om de maximumsnelheid op de autosnelweg te verlagen tot 90 km/u. Ik probeer het wel, maar wederom, als je gehaast bent, of er zit een bumperklever achter je aan, dan wordt dat moeilijk vind ik…

– Uitrollen: tijdig het gas los te laten, bijvoorbeeld als je een verkeerslicht nadert. De brandstoftoevoer naar de motor wordt namelijk bij modernere auto’s onderbroken als je de gas loslaat in versnelling. Dit vermindert bovendien de slijtage van de remmen, waardoor de levensduur hiervan verlengd wordt en de onderhoudskosten omlaag gaan. Net als bij het rijden met een zo constant mogelijke snelheid heeft het op deze manier afremmen op de motor naast een gunstig effect op het verbruik, ook een positief effect op de uitstoot van uitlaatgasemissies (zoals CO2 en NOx), de verkeersveiligheid, de doorstroming van het verkeer en het comfort aan boord van een auto. Ik ben er alleen nog niet uit of het ook nuttig is om bijvoorbeeld bij een lange helling (niet te steil) ook te ontkoppelen en de auto zo te laten bollen.

Het zuinigst is niet autorijden, ha ja, maar dat lukt niet altijd natuurlijk.

21 thoughts on “Zuinig autorijden

  1. In enkele van de tips kan ik je vinden, maar het verlagen van de maximumsnelheid op de autosnelweg naar 90 km/h vind ik een slecht idee.
    En eerlijk gezegd vind ik het nog gevaarlijker dat er mensen zijn die nu al 90 km/h rijden.
    Maar dat is natuurlijk mijn mening die waarschijnlijk niet door iedereen gedeeld wordt.
    Maar alleszins bedankt voor de tips.

  2. Ik probeer ook op de meeste dingen te letten, hoewel ik nogal fan ben van snel optrekken… geen idee hoe dat komt, maar ik vertrek altijd redelijk snel aan de lichten (en da’s dan niet met het nodige johnnygeluidje, maar ’t scheelt niet veel)…

    bad habits 🙂

  3. >> Young Crazy Fool:
    Het is gevaarlijk als er veel verschillende snelheden zijn (tenzij ze misschien netjes op verschillende vakken blijven rijden…). Als niemand meer dan 90 km/u mag rijden, dan is dat minder gevaarlijk dan de ene wel 90 en de andere 120 km/u.
    Maar ik geef toe, als je ’s nachts op een quasi lege snelweg rijdt, dan lijkt de grens van 120 km/u veel te laag…

  4. Wat een toeval. Ik zat ook al een tijdje te broeden over een post als deze. Ik zal het dan maar zo laten 😉

    Onze 1 jaar oude diesel is op zijn best als je rond de 1700 toeren kan blijven. Vanaf 2000 is dus inderdaad schakelen. Maar ik rij wel in derde 50km/h, niet in vierde, dat is pas vanaf 65km/h.

    Nog een tip: lees verkeersborden zoals ze zijn:
    max 120 is niet min 120
    max 50 = vanaf hier 50, niet vanaf hier beginnen remmen om 300meter verder 50 te rijden. Bol op tijd uit.
    Omgekeerd ook. Niet al 70km/u beginnen rijden als je dat bordje ziet aankomen, pas als je er bent.

    Kijk veel in je spiegels en kijk verder dan één auto vooruit.
    Hoe beter je het verkeer kan inschatten, hoe minder je moet remmen/schakelen/gas geven.
    Ook inhaalmaneuvers goed inschatten.

    ivm cruiscontrol:
    je hebt gelijk, maar niet als het bergaf gaat. Dan blijft hij benzine verbruiken terwijl je zonder gas geven net zo goed die snelheid had kunnen aanhouden.

    Neem geen airco. Wagens met airco (ingeschakeld) verbruiken meer.

    Koop een nieuwe wagen ipv tweedehands. Recentere wagens verbruiken minder.

    Neem minder vaak de auto.

  5. Goeie tips indeed. Ik heb ze een tijdje geprobeerd toe te passen om een superminimaal verbruik te krijgen (hum, ik zette ook de motor af tijdens het uitrollen, maar dan moet je wel opletten want je remdruk valt weg). Het scheelt een kleine liter benzine per 100km als je goed bolt, vroeg schakelt en defensief rijdt.

    Na een tijdje wordt dat je echte rijstijl en je passagiers vinden dat onveranderlijk rustgevend.

  6. Bedankt voor de tips. De meeste had ik al wel eens gehoord maar het is interessant om ze eens allemaal op een rijtje te hebben.
    Als algemene tip om te besparen op verwarming: een goed half uur voor je gaat slapen kan de de verwarming gerust al uitzetten of verminderen. De radiatoren geven nog genoeg warmte af.

  7. Pingback: Besparing « Alcyons nest

  8. ik heb een nissan sunny 1.3 Slx benzine van het bouwjaar 1988, het gemiddelde verbruik is volgens het boekje is 7,4 liter/100 km. Met een volle tank van 45 liter rij ik nochtans altijd 650 – 700 km, met een normale rijstijl en bebouwde kom en autostrade afgewisseld.
    Mijn verbruik ligt dus tussen de 6,4 en de 7 liter wat niet slecht is voor een autootje van 19 jaar oud, een benzine en 140 000 km 🙂

  9. Wat betreft uitbollen in vrijloop of ontkoppelde toestand… Ik doe het al enkele jaren, en niet alleen van steile hellingen af! Het problemen met uitbollen in versnelling is dat er automatisch op de motor geremd wordt= verlies van snelheid en energie! Gewoon in de bebouwde kom, zachtjes uitbollen van 70 naar 50, beetje gas geven tot 70 en weer uitbollen. Mijn man haat die rijstijl en je houdt best een beetje rekening met de mensen die achter jou rijden, maar anders… Ik heb nu zo’n computertje en die geeft een verbruik van 0,5 tot 0,8 aan wanneer ik zo rijd. Dat is natuurlijk niet 0, maar je blijft veel langer rijden!!! Ik rijd met een grote minibus (vivaro diesel) die volgens de fabricant tussen de 7 en de 13 liter verbruikt. Ik zit vaak rond 6,6 of lager in verkeer binnen de bebouwde kom!

Geef een reactie

