Trein en metro

In de weekendkrant las ik gisteren dat Al-Qaeda tijdens de kerstdagen aanslagen plant in Europa. Daar zou de Amerikaanse zender CBS toch achtergekomen zijn. Ze viseren daarbij het drukke trein- en luchtverkeer in de kerstperiode.

Ten tijde van de aanslagen in Londen en Madrid ging ik elke dag niet op mijn gemak naar Brussel. Als ik in Brussel-Zuid even op mijn trein moest wachten, zette ik mij ergens waar er niet al te veel volk was, weg van de middengang. In de metro probeerde ik iedereen in de gaten te houden, zeker de mensen met een rugzak. Ik zou er (een beetje) loonverlies voor over hebben om een job dichter bij huis te vinden en het openbaar vervoer niet meer nodig te hebben.

Mijn argwaan was sindsdien weer gaandeweg gezakt. Tot nu dus. Het Tijdperk van de Angst.

11 thoughts on “Trein en metro

  1. We leven idd in een rare tijd, maar morgen kunnen we ook bij wijze van spreken onder een auto terecht komen, dat is ook iets waar we “bang” voor zouden kunnen zijn. Ik denk dat we bepaalde dingen gewoon van ons af moeten zetten, anders is het leven niet meer leefbaar…

  2. Weet niet of je hier echt angst van moet hebben. Moest ik gaan Kerstshoppen in London zou het wel even door mijn hoofd gaan.

    Langs de ene kant, een gewaarschuwd man of vrouw is er 2 waard. Maar anderzijds, moeten wij ons laten beperken door angsten die door de media worden opgelegd?

    Ik denk persoonlijk dat de kans groter is dat je een overval meemaakt als je in de nachtwinkel gaat shoppen. Alhoewel ik je dit zeker NIET toewens.

  3. >> Heidi, Dinzzz, Pieter, Buddha:
    De kans op een ongeval, of zelfs maar op van de trap vallen, zal inderdaad wel groter zijn dan de kans op een terroristische aanslag. Maar ik ben toch niet ongevoelig voor de angst die terroristen willen zaaien. Als je in de metro stapt, zit je even gevangen als in een onderzeeër. Als er iets gebeurt, zelfs nog niet in jouw rijtuig, heb je veel kans om toch nog om te komen, gewoon omdat je niet kan ontsnappen.

  4. Ik denk daar soms ook wel eens aan als ik weer eens de tunnel onder brussel-centraal binnen rijd, maar anderzijds zou ik er mijn gebruik van het openbaar vervoer niet voor minderen. Ik ben eerlijkgezegd meer bezorgd om bvb mijn vriendin die de trein zou nemen dan ikzelf, en dat gewoon omwille van de egoistische gedachtengang “als het mij overkomt, zal ik het toch niet meer geweten hebben”.

Geef een reactie

