Groot onderhoud

Het heeft lang geduurd, maar sinds eind vorige week staan er toch elke dag een paar spam-comments in quarantaine…

Vandaag ben ik thuis. Vanavond namelijk mijn driemaandelijkse afspraak, bloedgeven. De kindjes zijn bij de onthaalmoeder – was zo afgesproken; compleet vergeten dat ik thuis zou zijn, domdom – en mijn echtgenote is gaan werken. ’t Kot voor mij alleen dus. We gaan er eens van profiteren om de pc op te kuisen. Sinds ik hem jaren geleden kocht, is hij nog nooit geherformateerd geraakt. Ik durf niet goed. Ik ga vanalles kwijt zijn. Maar ’t is echt niet meer te doen, zo traag. Daarom maak ik vandaag van mijn hart een steen. Ik zet onze digitale foto’s op DVD en begin dan met een propere lei. Hopelijk. Hopelijk geraakt Windows geïnstalleerd. Hopelijk geraakt de modem geïnstalleerd. Ik ben er niet echt gerust in.

Update 16u30

OK, we’re back! Het is min of meer gelukt. Het heeft mij de ganse voormiddag gekost om vanalles op DVD te branden. Ik heb misschien wel de fout begaan Windows XP te installeren in een relatief kleine partitie. Blijkbaar worden daar ook de mappen Program Files en Mijn documenten enzo bijgezwierd. Mijn documenten heb ik al kunnen verplaatsen, maar sommige programma’s willen per se onder de map Program Files geïnstalleerd worden… Hopelijk wordt de partitie zo niet snel te klein of ik mag herbeginnen. Ik ben ook alles van Office kwijt natuurlijk, maar dat is (afgezien van Outlook misschien) niet echt een ramp aangezien er OpenOffice is. Enfin, ik moet nog vanalles opnieuw installeren, zoals een firewall. Maar ik ben blij dat ik de pc toch niet naar de knoppen heb geholpen!

8 thoughts on “Groot onderhoud

  1. Ik volg je formateringspoging op de voet. Ook mijn PC is pokketraag, en formateren zou een oplossing kunnen zijn, ware het niet dat ik vrees dat ik het ding nooit meer heropgestart krijg..
    Bovendien wil ik me gaan toeleggen op vrije software (Ubuntu ed), eerder dan opnieuw zomaar Windows te installeren. In ieder geval: veel succes met jou poging!

  2. Enkele reminders:
    -“mijn documenten”
    -emails als je niet met een webmail-systeem zou werken
    -films, foto’s,…
    -documenten van andere gebruikers (die durf ik wel al eens te vergeten, shame on me)
    -muziek
    -favorieten

    @Pieter: ik heb ook telkens weer zin om met linux te beginnen knoeien, maar somehow wilt dat nooit zo vlotjes draaien als Windows… misschien ligt het aan de RAID controller op mijn moederbord of zo, geen idee… dus zo lang het kan, blijf ik bij de Microsoft software zitten

  3. >> buddha:
    De link naar ‘Mijn documenten’ kan je wijzigen, en ik kan zelf een mapje programma’s aanmaken om daaronder dan dingen te installeren. Alleen willen sommige programma’s (zoals Mozilla) alleen maar in de echte ‘program files’ geïnstalleerd worden…

  4. Pingback: Potjes en aardbeien « Alcyons nest

Geef een reactie

