Bijbel

De Bijbel zou één van de meest verkochte boeken ter wereld zijn. Het christendom is een wereldgodsdienst en heeft de meeste aanhangers van alle religies. Circa een derde van de wereldbevolking is christen, wat neerkomt op ongeveer twee miljard mensen. En ik heb de Bijbel nog niet gelezen, al durf ik mezelf ook christen noemen. Alhoewel ik niet echt praktizerend ben.

Dus, ik heb mijn oude schoolbijbel opgediept met het vaste voornemen hem van voor naar achter door te worstelen. De aantekeningen niet meegerekend 1587 pagina’s, kleine druk, in twee kolommen! Ik vrees dat ons huis er sneller zal staan dan dat ik daarmee klaar ben.

Mijn bijbel blijkt een Willibrordvertaling te zijn, uit 1986. De Willibrordvertaling blijkt de standaardvertaling van de rooms-katholieke gemeenschap in het Nederlands taalgebied te zijn. De vertaling is trouw aan de grondtekst en biedt tegelijk een tekst in begrijpelijk hedendaags Nederlands. De eerste complete uitgave (Oude en Nieuwe Testament) stamt uit 1975. Een geheel herziene uitgave verscheen in 1995. Er is ook nog de Nieuwe Bijbelvertaling uit 2004, waarbij 23 kerk- en geloofsgemeenschappen, waaronder de Joodse, betrokken zijn geweest.

Ik zal proberen hier een korte samenvatting te geven van elk onderdeel, voor zover dat gaat. Of toch alleszins af en toe berichten over mijn vorderingen. Ik zie mezelf de Psalmen nog niet direct samenvatten.

In het Oude Testament heb je allereerst de Pentateuch, de boeken Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium. De grote lijnen van de eerste twee zijn genoegzaam bekend: de schepping en de uittocht uit Egypte.

Dan volgen de boeken Jozua, Rechters, Ruth, Samuël, Koningen, Kronieken, Ezra, Nehemia, Tobit, Judit, Ester, Makkabeeën, Job, Psalmen, Spreuken, Prediker, Hooglied, Wijsheid, Jezus Sirach, Jesaja, Jeremia, Klaagliederen, Baruch, Ezechiël, Daniël, Hosea, Joël, Amos, Obadja, Jona, Micha, Nahum, Habakuk, Sefanja, Haggai, Zacharia en Maleachi. Dat wordt nog leuk. Slechts enkele titels doen een belletje rinkelen.

Het Nieuwe Testament is gelukkig wat korter, en beter gekend. Er zijn natuurlijk de vier evangeliën (Matteüs, Marcus, Lucas en Johannes). Dan komen de Handelingen van de apostelen, met daaropvolgend een hele hoop brieven. En ten slotte de Apokalyps of Openbaring van Johannes.

Morgen volgt het eerste deel, Genesis.

15 thoughts on “Bijbel

  1. Over Genesis gesproken: volgende week geven ze een persconferentie waarin ze hoogstwaarschijnlijk hun reunie (van het trio-formaat) aankondigen.

    Veel leesgenot gewenst. Ooit heb ik hetzelfde voornemen gehad, maar de eerste hoofdstukken zijn een echte nachtmerrie. De genaelogie van Adam, vele generaties erna.
    A trouwde met B, zij hadden X kinderen, waarvan de oudste C. A werd Y jaar. C trouwde met …..

    Vooral de onmogelijke leeftijden die vernoemd worden (700 en meer) deden bij mij vragen oprijzen van het nut hiervan. Veel sterkte.

  2. >> Dawnofnone:
    Allez, ik ben niet de enige die zo zot is precies 🙂 .
    Die genealogieën sla ik grotendeels over… En die leeftijden, tja, daarmee probeerden ze zeker hun tijdsrekening te laten kloppen, veronderstel ik… De bekende naam van Methusalem/Methuselach staat daar wel tussen (969 jaar… Toen was hij waarschijnlijk de heruitzendingen van de Kampioenen zo beu dat hij de geest gegeven heeft).

  3. ik ben wel zeker dat ik zou afhaken. hier en daar een stuk dat vind ik ook wel fijn. maar om hem helemaal door te lezen… pff het is toch ook niet allemaal even interessant lijkte me. er wordt nogal vaak hetzelfde gezegd met veel te veel woorden.
    hm. nu breng je me op het idee om de vier evangelies eens helemaal na elkaar te lezen.

    succes nog

  4. Ohla. Onze Alcyon krijgt het nog eens. Weet waar ge aan begint he… Zoals ge weet heb ik toen ik nog volle bak pubereerde en mijn schaamhaar nog groen was ooit hetzelfde gedaan, en heeft het mij alleen maar bevestigd in mijn atheïsme 🙂 Ik ga niet zeggen dat ik ‘m helemaal uit heb, maar wel denk ik meer dan de doorsnee pilaarbijter…

    Bekijk het positief. Als de film dan ooit uitkomt in 24 DVD box kan jij een van de mensen zijn die met recht kan zeggen dat hij het boek beter vond 🙂

  5. >> Kris:
    Het moet toch de max zijn om iedereen om de haverklap met een gepast en wijs klinkend bijbelcitaat om de oren te kunnen slaan? 😀
    Alleen… misschien moet ik dan eerst een paar geheugenmodules laten bijsteken…

Geef een reactie

