Black Winter Day

Amorphis is een Finse groep die zijn songteksten baseert op de Kalevala, het Finse nationale epos.

Eén van mijn meest gewaardeerde cd’s is – was – Tales from the thousand  lakes. Na een tiental jaren in mijn bezit geweest te zijn, is het groepslogo nu zichtbaar geworden op de achterkant. Met andere woorden, de cd is schier onleesbaar geworden in een cd-speler. Ik weet al wat ik wil als nieuwjaarsgeschenkje (naast de nieuwste Terry Pratchett natuurlijk)…

Black Winter Day 

This is how the lucky feel
How the blessed think
Like daybreak in spring
The sun on a spring morning

But how do I feel
In my gloomy depths?

Like the flat brink of a cloud
Like a dark night in autumn
A black winter day
No, darker than that
Gloomier than an autumn night

 

12 thoughts on “Black Winter Day

  1. uit je inleiding wist ik nog niet echt wat te verwachten. het klinkt wel een beetje belegen (met dat overdreven synthesizerdeuntje…), maar wel nog leuk eigenlijk. soms vraag ik mij ook wel af hoe jongere mensen binnen tien jaar mijn postrockcd’s bijvoorbeeld zouden vinden. ik kan me voorstellen dat dat dan zeer onhip geworden is.

  2. Finland (en ook de rest van Scandinavië) heeft een vruchtbare bodem voor metalbands. Qua zang is dit meer de smaak van mijn man dan de mijne (hij luistert graag naar o.a.Viking Metal). Er zitten veel toffe knollen tussen die Scandinaven.

  3. >> micky_oao:
    Tja, ik moest die cd’s bij mijn ouders thuis ook niet opzetten vroeger. En nu eigenlijk ook nog altijd niet. In de auto dan maar 🙂 .
    En die grafstemmen (grunts) moet je eigenlijk bekijken als een extra instrument dat zijn eigen dimensie toevoegt aan het geheel.

  4. Associëerde zulke muziek vroeger met superzware jongens, maar vind het dikwijls grappig om te ontdekken wie ernaar luistert.Mijn nichtjes bijvoorbeeld, 2 verlegen fréle meisjes. Bij deze pas ik mijn fantasievoorstelling van Al weer een beetje aan.

Geef een reactie

