Djoef van de week

Deze nacht droomde ik dat mijn dienst moest verhuizen naar een ander gebouw. Men kwam mij halen om even kennis te maken met de nieuwe werkplek en de collega’s die al verhuisd waren. In het nieuwe gebouw kwam ik op zoek naar mijn nieuw bureau een aantal Afrikaanse vrouwen, genre matrone, tegen. Makes sense. Na het bezichtigen van mijn kantoor (leuk, een eigen kantoor!) moest ik maar eens beginnen met inpakken en verslepen. Buiten werd het ondertussen schemerig, en ik kon alleen de weg niet meer terugvinden naar het andere gebouw, dat in mijn droom toch wel een eindje weg lag. In een grote stad, ik neem aan Brussel. De grote straat die ik moest volgen, droeg de naam van Jules Verne of Justus Lipsius, meen ik mij nog te herinneren. Iets met een Ju. Geen nood, een van de matrones die blijkbaar belast was met het rondbrengen van de post, trad op als gids. In de lift testten we nog even het oog uit net achter de liftdeuren, dat de lift doet stilvallen als je er je hand of voet voor houdt.

Toen ik echter terugkwam om mijn spulletjes in te pakken, bleek alles al weg te zijn. Niet alleen mijn paperassen en andere zaken, maar ook die van mijn naaste collega’s. Alleen mijn boekentas stond er nog. Hopla, terug naar het andere gebouw. Alhoewel het al redelijk laat moest geweest zijn, was het daar nog een drukte van jewelste. Nadat ik alles teruggevonden had wat men blijkbaar in mijn plaats had verhuisd, stelde een collega voor gauw iets te gaan eten. Niet ver van het kantoor stopten we bij een eetkraam met ongedefinieerde voedingswaren. En warempel, achter het eetkraam kon je de zee zien liggen! De zee in Brussel, leek vannacht compleet logisch.

En toen veranderde de nacht van zwart in witheet, een gloeiende pijn trok door mijn hoofd. Mijn vrouw had mij een keiharde elleboogstoot gegeven iets boven mijn rechteroog. Blijkbaar stond zij in haar dromen op het punt om overvallen te worden en wou ze zich verdedigen tegen haar belager.

’t Doet nog pijn als ik er aan denk. En zeggen dat ik al een onderwerp voor vandaag netjes voorbereid in mijn gedachten had. Compleet vergeten natuurlijk. Wat moet ik nu schrijven?

10 thoughts on “Djoef van de week

  1. Als ik uit een droom ontwaak, moet ik die beknopt neerschrijven, want anders ben ik hem kwijt. Bovendien ben ik af en toe in staat om een onderbroken droom voort te zetten. Ik weet niet of anderen dat ook kunnen.

Geef een reactie

