Normbesef

Onlangs schreef ik iets over orgaandonatie. Buddha van Kladblog maakte mij er deze morgen op attent dat er op de voorpagina van de Metro-krant een artikel stond over lijkenpikkerij. Toevallig had ik het gisteravond ook gezien op het tv-nieuws. Zeven begrafenisondernemers in New York namen lichaamsdelen (botten en huid vermoed ik; organen worden heel snel niet meer bruikbaar als de persoon overleden is) van dode mensen en verkochten die voor transplantaties. Ze vervalsten daarbij ook de overlijdensakten zodat het leek of de lichaamsdelen afkomstig waren van gezonde mensen.

Geld doet het normbesef bij een aantal mensen toch verschrikkelijk verschrompelen. Het kon hen blijkbaar niets schelen dat iemand iets ingeplant kreeg dat afkomstig was van een persoon die overleden is aan kanker, waardoor ze dus onrechtstreeks bijna het doodvonnis van de ontvanger tekenden. Of die althans in groot gevaar brachten.

Waar gaat deze wereld naartoe?

3 thoughts on “Normbesef

  1. ik vraag het mij soms ook af… ook gehoord deze week: een vrouw die zwanger was, maar het kind niet meer wou, heeft haar zwangerschap de ganse tijd verborgen. De avond dat haar water gebroken was is ze naar het bos gegaan. De andere inwoners zagen haar terugkomen vol bloed en contacteerden de politie. Die heeft gans het bos uitgekamd… ze had het kindje in een put onder de grond gestoken… het leefde gelukkig nog. Het was ook niet in ons land trouwens, maar zucht, sommige mensen, ik weet het echt niet….

Geef een reactie

