Gif in ons lichaam

National Geographic, zowat het enige magazine dat ik geboeid van voor naar achter kan uitlezen, plaatst voor oktober een artikel over het gif in ons lichaam:

“Dankzij de moderne scheikunde bakken eieren niet langer aan, blijven oksels de hele dag fris en halen sportauto’s de honderd in zes seconden. Maar alles heeft zijn prijs: de chemicaliën die overal in de moderne wereld om ons heen zijn – van overbekende gifstoffen tot nieuwe met nog onbekende gevolgen – hopen zich in ons lichaam op.”

De ‘moderne’ (woeha) mens heeft de mond vol van gezond leven, maar zonder hun medeweten scheppen ze de hele dag stoffen op die in hun lichaam achterblijven en daar nog onvermoede effecten teweegbrengen. Ironisch he. En moest het niet zo zielig en uitermate verontrustend zijn, het zou komisch kunnen zijn als je een bewust kopende mens biologisch gelegde eitjes, biologisch geteelde uitjes en biologische kaas ziet kopen en die thuis in een tefalpan ziet kwakken. Waarna hij dus fluks wat chemicaliën van de pan zélf binnenkrijgt. Dan gaat de pan in de afwasmachine of in de gootsteen, hop wat ontvetters en andere chimique erbij, als ’t goed is nog even afspoelen in de hoop dat er dan toch wat minder aankleven en de pan is klaar voor een volgend gifmaaltje.

Het artikel verontrustte mij moet ik zeggen. Gewoon even uw haar wassen en wat deodorant spuiten en je hebt wéér wat stoffen binnen. De giftigheid van een stof hangt af van de dosis, dus daarom vallen we allemaal niet direct dood natuurlijk. Zolang we maar niet teveel in een keer binnenkrijgen, dan verdwijnen veel stoffen ook wel weer terug uit ons lichaam. Er zijn natuurlijk ook stoffen die zelfs in geringe concentraties al ‘ongewenste’ effecten hebben. Lood (uit oudere waterleidingen) en kwik (uit vis en schaaldieren) bijvoorbeeld. Andere stoffen, zoals DDT, zijn op zich misschien niet zo giftig voor de mens, maar in het lichaam vormen ze metabolieten zoals DDE, dat wel veel kankerverwekkender zou zijn. Om dan nog maar te zwijgen van dioxines (uit verbrandingsprocessen), andere pesticiden dan DDT, ftalaten (weekmakers van plastiek en ook aanwezig in shampoo),…

Alles is chemie en biochemie natuurlijk. We zijn zelf opgebouwd uit allerhande chemische stoffen. Zelfs de prehistorische mens zal wel in contact gekomen zijn met moleculen die schadelijk zijn, bijvoorbeeld al door boven houtvuren te koken en de rook in te ademen. Maar we zijn er wel goed in geworden om steeds maar nieuwe verbindingen en moleculen te ontwerpen en ze daarna toe te passen in allerhande gebruiksvoorwerpen. Eens we niet meer zonder kunnen, rijst er plots twijfel over de schadelijkheid van bepaalde van die stoffen.

De welles-nietesdiscussie rond aspartaam is nog zoiets. Wat is ’t nu? Mag ik er nu dagelijks een pilleke van in mijn koffie droppen, laat ik mij bedriegen door zo’n Ti’lightklontje dat er uitziet als een echt klein suikerklontje maar eigenlijk ook aspartaam bevat, of bestudeer ik vanaf nu elk etiket en ban ik het uit mijn winkelkarretje als het zelfs maar ruikt naar aspartaam? Heren wetenschappers, een objectief, niet-gesponsord antwoord alstublieft!

Iemand zou eens een handleiding moeten schrijven over hoe we gezond kunnen leven, met respect voor ons lichaam en de natuur. Een handleiding die zegt dat je beter niet dat merk van vershoudfolie kiest. En die ons er op wijst dat, als we een mango eten, die wel met het vliegtuig of met de boot van daar of daar moet vervoerd worden naar België, ongeacht het feit of die nu afkomstig is van eerlijke handel of niet. Of misschien zie ik het weer wat te zwart in…

8 thoughts on “Gif in ons lichaam

  1. Wij proberen in grote mate gezond te eten, maar ik denk dat je niet bij alles kan stilstaan, want dan kan je misschien beter stoppen met leven. Maar uiteraard kan je al proberen om verandering teweeg te brengen in eigen omgeving.

  2. Ik eet veel groenten en fruit … en de rest gaat allemaal een beetje aan me voorbij, want dan blijf je bezig. Ze verzinnen steeds wat nieuws en het is echt niet meer bij te houden. Mijn grootste zorg is nog altijd de lucht die we inademen.

  3. om even de proef op de som te nemen moet je maar eens een ontgiftingskuurtje volgen… gegarandeert dagen hoofdpijn, rare lichaamsgeur en loodzware benen. Zegt dit niet genoeg over de troep die we, bijna verplicht, in ons lichaam krijgen? en “biologisch”… uit het tuintje in Zaventem zeker… dus: ik eet vrij gezond, maar het grootste deel hebben we niet in de hand! Daar drinken we ene op…!

  4. >> Young Crazy Fool:
    Heb je onlangs gehoord dat sigarettenfabrikanten vanalles in hun sigaretten stoppen om de mensen toch maar verslaafd te houden en jongeren aan te lokken, terwijl ze luchtkanaaltjes langs de rand van de filter voorzien om tests te misleiden? Geld, multinationals vs. volksgezondheid? Moet ik nog meer zeggen?

  5. Pingback: De K-ziekte « Alcyons nest

Geef een reactie

