Duurzaam

Het is al een paar jaar een modewoord, duurzaamheid. Duurzaam ondernemen, duurzaam bouwen, duurzaam dit en duurzaam dat. Allemaal mooi en prijzenswaardig, maar ondertussen blijft er ons toch maar steeds minder tijd over om het tij te keren. Duurzaamheid is wel ruimer dan onze invloed op het klimaat alleen, maar laten we het nu even over het broeikaseffect hebben.

Wat doe jij om het broeikaseffect tegen te gaan?

OK, in nieuwbouw stoppen we dubbel of driedubbel glas. OK, onze centrale verwarmingsinstallaties worden steeds zuiniger en kunnen op lagere temperaturen werken. OK, onze wagens stoten minder vervuilende stoffen uit dat pakweg twintig jaar geleden en er worden premies uitgeloofd voor wagens die minder dan 115 of 105 g CO2/km uitstoten.

Allemaal te weinig, te traag, te onvoldoende. Die CO2-zuinige auto’s zijn klein verdorie, als je een gezin van vier moet transporteren. Uitgenomen dan de Toyota Prius. Maar die kost dan weer veel en mijn vrouw ziet hem niet graag. Er zijn wel belastingsvoordelen en premies en dergelijke, maar zolang de meer vervuilende auto’s niet veel zwaarder belast worden (niet alleen in België), verloopt de ontwikkeling van schonere wagens niet bijzonder snel… En de mensen raken er ook niet zo snel van overtuigd dat ze beter kunnen kiezen voor een wagen met 85 pK en een verbruik van 5 liter per 100 km dan voor één met 135 pK en een verbruik van 10 liter per 100 km. Bijvoorbeeld. Als de werkgever de benzine of diesel betaalt, waarom dan twijfelen? Pas op, ik zou ook niet twijfelen moest ik die mogelijkheid hebben. Geef mij dan ook maar een Audi of een Mercedes of een BMW (…) met veel paardjes en airco en lederen zetels en alles erop en eraan, liever dan een klein, zuinig stadsautootje waar ik mijn benen in mijn nek moet leggen en de kinderen op de porte bagage bij wijze van spreken.

Mijn punt is hoop ik duidelijk. Milieuvriendelijk bouwen, autorijden, shoppen is allemaal goed voor de kapitaalkrachtige en bewuste medemens, maar zolang de alternatieven goedkoper zijn, is de keuze voor veel mensen rap gemaakt. En we sussen dan maar ons geweten door de televisie niet op stand-by te laten staan en een spaarlamp méér in te draaien. Het zal wel allemaal iets opleveren, net als de pendelaars die de trein nemen in plaats van de auto. Als die allemaal van vandaag op morgen overschakelen op de auto zal er wel enig verschil merkbaar zijn in luchtvervuiling veronderstel ik. Maar op welke schaal? Al die kleine inspanningen vervallen volgens mij in het niet op wereldvlak. Zolang de Amerikanen en de Chinezen en wie dan ook niet allemaal even krachtig aan de kar en aan de multinationals hun oren trekken, stevenen we nog steeds af op een toekomst waarvoor onze kinderen ons veel te verwijten zullen kunnen hebben.

Aanvulling:

Koen Fillet mag meeschrijven aan een blog over duurzaam leven. Maar misschien is deze site toch interessanter.

12 thoughts on “Duurzaam

  1. de klimaatverandering, en milieuproblematiek in het algemeen krijgt m.i. véél maar dan ook véél te weinig aandacht. dank u dus voor deze post! ik begrijp uw overwegingen: je moet inderdaad al heel hard uw best doen om als westerling uw footprint in te perken. anderzijds is het eigen aan dit diffuus probleem, letterlijk iedereen moet zijn steentje bijdragen willen we de co2 naar beneden krijgen. bovendien zullen de resultaten van onze inspanningen pas in een verre toekomst zichtbaar worden (of juist het omgekeerde als we zo voort doen). en dan denk je als nietige belg: wat kan ik er nu aan veranderen? maar zoals ik al zei: ik ben al lang blij dat ik niet de enige ben die zich zorgen maakt.

  2. >> gypsy:
    Ik maak mij ook al jaren zorgen, maar tot nu toe kijken we rondom ons en verwachten we van de industrie en van de overheid dat ze maatregelen treffen. Zolang ze maar uit onze portemonnee blijven. Want inderdaad, wat kan ik er nu aan veranderen?

  3. Het probleem is dat alle wereldleiders lijken te twijfelen tussen economie en ecologie. Economie is een effect op korte termijn, wat voor hen interessanter is. Tegen dat de ecologie volledig naar de knoppen is, hebben zij al als mest gediend voor de beplanting van het kerkhof.

    Als je dan ziet dat ecologie wel nodig is, maar dat jij het nu eenmaal niet kan betalen, terwijl rijke mensen er lustig op los verspillen, is de keuze snel gemaakt. Soms lijkt ecologie inderdaad iets voor zij die het kunnen betalen (zoals communisme vaak het werk is van rijke studenten die het zich kunnen permitteren na een zuippartij theoriëen in het rond te spuien) terwijl de anderen voortdurend gewezen worden op het feit dat ze toch zo vervuilen. Ik probeer mijn steentje bij te dragen door te recycleren, electriciteit te besparen en mijn wasmachine zo vol mogelijk te laden enz., maar wat meer kan een mens doen? De enige reden dat ik een redelijk recente auto heb is omdat ik die van mijn pa geërfd heb, en dat is het dan.

    Nu, alle beetjes helpen, en daarom geef ik niet op!

  4. >> Chantal:
    Wij hebben er ook even over getwijfeld, maar we kunnen de centjes inderdaad ook niet leggen… Niet alleen de warmtepomp en het netwerk van buizen (als je voor de horizontale versie kiest), wat op zich al duur genoeg is, maar de doorgedreven isolatie van de woning en andere maatregelen om een gunstigere k-waarde te bereiken, jagen de kosten de hoogte in.

  5. Tiens, nu las ik gisteren of eergisteren wel een artikel in de krant zeker dat net het tegenoverstelde zei. Volgens hen zouden we onze huizen teveel isoleren waardoor de natuurlijke zonneenergie zijn werk niet goed zou kunnen doen (als ik me niet vergis). Ik zoek het even op.

  6. “Al die kleine inspanningen vervallen volgens mij in het niet op wereldvlak.” … so true! Het neemt niet weg dat individuen méér kunnen doen dan jaarlijks lidgeld betalen aan WWF. Maar zolang de economische en politieke niet meewillen, staan we nergens.

  7. >> Lou:
    Ik dacht daarbij dan aan China en de VS, om er maar een paar te noemen. Maar deze week stond in de kranten dat België op zich ook al niet de Kyotonormen haalt. Dus we moeten ons nog niet eens achter de rest van de wereld verstoppen…

Geef een reactie

