Lik op stuk

Tegenwoordig is ’s nachts altijd wel één van de kindjes wakker. Of allebei. Deze nacht was het Dochter die om twintig voor drie het kot op stelten zette. Ze heeft daar een aparte sirene voor, voor ’s nachts. Het begint laag en gaat dan traag de hoogte in. Omdat het meestal vals alarm is, proberen we het zo lang mogelijk vol te houden om in ons bed te blijven liggen. We willen het niet stimuleren.

Toen ze rond drie uur nog steeds niet zweeg, ben ik grommelend opgestaan. Bleek dat ze pipi gedaan had in haar luier. Waar ze anders geen probleem van maakte, is nu met haar potjestraining – al draagt ze dus ’s nachts nog wel een luier – opeens wel een reden tot nachtelijk kabaal.

Nadat ik de doekjes en een nieuwe luier was gaan halen, ging ik zelf toch ook maar even naar het toilet. Blote voeten op de koude vloer, je weet wel. Vervolgens ging ik haar luier verversen, zonder veel te zeggen, want nog steeds wat grommelig. Toen ik terug ging naar onze eigen slaapkamer, hoorde ik haar achter mij nog zeggen: “Papa pipi gedaan. Ik ook.”

Nem. Op mijn plaats gezet door mijn tweejarige spruit. We hebben er in het echtelijk bed nog even over zitten gniffelen, tot de slaap ons weer overmande.

14 thoughts on “Lik op stuk

  1. Het doet me allemaal denken aan de eerste levensjaren van ons twee gasten (nu ondertussen volwassen geworden) … maanden en maanden en maanden zijn we ’s nachts 5 à 10 keer uit ons bed gemoeten … doodvermoeiend … we hebben alles geprobeerd: hen laten weten (maar dan konden we zelf niet slapen), hen beneden in de living gelegd (helaas kwam het geschrei ook nog tot boven), naast ons in bed gelegd (ook geen oog dichtgedaan) … maar dan komt de morgen dat je ontwaakt én beseft : ze hebben eens doorgeslapen! Een schitterende ervaring!:)

  2. >> Cursief Huigje:
    Tiens, Zoon slaapt hier momenteel ook al zo’n drie weken in de living 🙂 . Het is iets beter vol te houden, en meestal valt hij terug in slaap na een half uurtje wenen… Zo niet, dan gaan we natuurlijk eens kijken he.

Geef een reactie

