Stemplicht

Nooit rechtstreeks op “Publiceer” drukken blijkbaar, maar altijd eerst op “Bewaar”. Ik mag herbeginnen…

Uit wat ik tot nu toe aan tussenstanden in de verkiezingen gezien heb, komen drie trends naar voren. Op de meeste plaatsen verliest VLD, wint CD&V/N-VA en Vlaams Belang. In gemeenten waar Vlaams Belang in 2000 niet opkwam, schieten ze dikwijls meteen door naar 10%.

Hebben de 0110-concerten dan niets uitgehaald? Of zijn de mensen het beu dat er anderen zijn die hun een bepaald kiesgedrag willen afraden? Als ge aan een varken zijn gat duwt, gaat het achteruit, zeggen ze bij ons. Of had het gewoon nog veel erger kunnen zijn, zónder de concerten?

Alleszins moet men zich misschien nu eens beraden over de kiesplicht. In Nederland is die al sinds 1970 afgeschaft. België hinkte altijd een aantal jaren achterop, zowel wat kiesrecht voor mannen als kiesrecht voor vrouwen betreft. Dus…

6 thoughts on “Stemplicht

  1. >> Smiling Cobra:
    Die conclusie trek ik nu ook… Ofwel durven veel Belangkiezers niet uitkomen voor hun stem, en hoor je enkel de tegenstanders. Door te zeggen dat je tegen het Belang bent, verraad je natuurlijk nog niet je eigen kiesgedrag, wat dus makkelijker is dan zeggen dat je voor die of die partij bent…

  2. ik moet zeggen dat ik stilaan ook iets begin te voelen voor de afschaffing van de stemplicht. maar zelf zou ik wel altijd blijven stemmen. ik heb zelfs het gevoel dat ik meervoudig stemrecht zou moeten krijgen. ahum.

  3. Ik denk dat het deels te maken heeft met “the winning game”.
    Mensen verliezen niet graag. Velen stemmen onbewust op een partij met een potentieel winnende factor. Als die partij bij de vorige verkiezingen enige vooruitgang heeft geboekt, zal dit aantrekkelijk zijn voor hen die willen scoren.
    Ik zie het al helemaal voor me, zondagmiddag voor het scherm en maar kijken naar die statistieken, en bij elk procentje winst krullen hun mondhoeken lichtjes naar boven en hoor je bijna een innerlijke “yes!”
    Hopelijk is het waar dat Antwerpen een trendsetter is.

  4. >> dinzzz:
    Al de politici zijn eigenlijk al de ganse avond veel wind aan het maken. In Antwerpen is er eigenlijk ook niks veranderd. De stemmen van de andere partijen zijn bij Patrick gekomen, en het Belang maakt geen winst maar ook geen verlies. In de rest van Vlaanderen daarentegen gaan ze er wel overal op vooruit… Ninove, Aalst, beide meer dan 20% ondertussen.

Geef een reactie

