Harvest Moon

Tegenwoordig staat de volle maan in volle glorie aan de nachtelijke hemel. Gisterennacht kreeg ik ’t zot in mijne kop en ik moest en zou er een fotootje van nemen. Met een toestel gelijk het mijne en zonder statief is dat niet direct simpel. Om niet te veel last te hebben van de bibberaties heb ik het toestel zo goed en zo kwaad als dat ging proberen vastklemmen tegen het vensterglas.

Dit was een eerste poging. Dat krijg je als je de sluiter niet lang genoeg laat openstaan.

Harvestmoon1

Nogal zwart dus.

Bij mijn volgende (half mislukte) pogingen hield ik de sluiter open tot ik een tweede keer op de ontspannerknop drukte. Toen zeilden er opeens wolken langs de maan… en kreeg je dit effect:

Harvestmoon2

Ik weet het; de maan is wat langwerpig. Vermits mijn hand natuurlijk rotsvast en onbeweeglijk was, moet het raam wel bewogen hebben. Was er gisteren een aardbeving misschien? Afijn, de kring rond de maan is dus een corona. Komt wel vaker voor. Eigenlijk elke keer als er zich dunne bewolking voor de maan bevindt, met fijne waterdruppeltjes. We zien dan een heldere schijf en soms ook nog zwakgekleurde ringen. Hoe kleiner de waterdruppeltjes in de wolken, hoe groter de corona wordt.

Nog eentje om het af te leren.

Harvestmoon3

Blijkbaar hebben alle volle manen ook hun eigen naam. Die van september-oktober wordt ook wel de oogstmaan genoemd. Als eind september de laatste oogsten werden binnengehaald maakte men dankbaar gebruik van het licht van de maan om tot laat door te werken. In twee op drie jaren valt ze in september, en anders in oktober.

Links:

Farmer’s almanac: full moon names

Wicca-maankalender

10 thoughts on “Harvest Moon

  1. Pingback: Wimblog » Blog Archive » Volle maan

Geef een reactie

