Kelder

Gisterenavond hadden we een afspraak met onze architect. De ontwerpfase is bijna gepasseerd; hij maakt zich klaar om de vergunningsaanvraag op te maken. Gisterenavond was dus het moment suprème; we gingen horen hoeveel het ons ging kosten. 

Boiing! *gasp*

Terwijl de Mantsjoerijse kraanvogel en de Sonora gaffelbok stilletjes aan het uitsterven zijn, de zeeën overbevist worden, er weeral enkele gammele bootjes op weg zijn naar Lampedusa, de wereld in brand staat in Soedan, Irak, Afghanistan, Palestina,… zag ik nog enkel dat getal met 8 cijfers.

Dan begint het afwegen. Wat kunnen we laten vallen om de kosten te drukken? Kiezen we voor een kelder, of voor de kinderen? Bwa, de kindjes hebben we nog maar net; ze zijn nog niet versleten. Aan de andere kant, waar zet je je bakken bier als je geen kelder hebt? Moeilijk, moeilijk. Enfin, de kelder has to go. ’t Was blijkbaar ’t één of ’t ander; met de ondergrond moest er ofwel een funderingsplaat gegoten worden, ofwel een volledige onderkeldering. Alhoewel een kelder onder het gehele woonhuis wel iets aantrekkelijks heeft – ruimte zat om een Big in Belgium-repetitielokaal te maken mét daarnaast een volledige wietkwekerij en sluikstokerij -, schoot de prijs daardoor natuurlijk omhoog gelijk een wielrenner met EPO.

Zonder kelder zat het eindtotaal nog een stukje boven ons vooropgesteld bedrag, maar daar hadden we een beetje rekening mee gehouden. Dat is nog haalbaar. Ik moest toch al een beetje vermageren.

Weet er trouwens iemand een adres waar je een tweedehands nier tegen een goeie prijs kan verkopen?

25 thoughts on “Kelder

  1. hmm, wij zitten momenteel midden in de huizenjacht… … de meeste huizen die ons aanstaan zijn zo goed als instapklaar, maar de prijs ervan is ook van die orde dat we zo goed als geen reserves meer overhouden. voor de rest van mijn dagen elke dag boterhammekes met choco eten, heb ik evenwel niet over voor een paar bakstenen. maar misschien veranderen mijn normen mettertijd, laat je me dan weten of de nier-transfer verlopen is :-)?

  2. >> gypsy:
    Jij zit waarschijnlijk te vloeken en te hopen dat de huizenprijzen snel weer dalen, terwijl wij onze vingers gekruist houden en hopen dat ze nog een jaartje hoog blijven zodat wij het onze tegen een flinke prijs kunnen verkopen…

  3. >> Sven:
    Het ziet er naar uit dat je nog moeilijk een aannemer kan vinden die kan beginnen vóór het najaar van volgend jaar 😦
    En wij zijn in maart van dit jaar voor het eerst bij de architect langsgeweest. Bouwen is een kwestie van lange adem. Begint er aan voor ge op uw pensioen zijn 😉

  4. Een kelder, ik zou er best een willen hebben maar er is heel goed te leven zonder. Dat geldt natuurlijk ook voor de tweede nier, zolang de eerste maar gezond blijft.
    Wat kost een flinke koelkast? En wiet kan best op zolder.

  5. >>alcyon

    Een getal met 8 cijfers … dan zal dat toch geen eenvoudig werkmanshuisje zijn, denk ik zo … maar ik ben natuurlijk niet goed met cijfers en al evenmin met immobiliën. Ik beperk me tot het carpen van de diem.

  6. >> Smiling Cobra:
    De prijzen zouden alleen al het voorbije jaar met 10% gestegen zijn. Dan zit ge rapper dan ge denkt aan een getal met 8 cijfers… Je moet sinds 2006 ook een veiligheidscoördinator aanstellen die natuurlijk ook moet betaald worden, het staal is flink opgeslagen, enzovoort…

  7. hebben we het dan toch over virtuele belgische franken? of gaat u werkelijk meer dan tien miljoen euro in een huis pompen??
    overigens ik heb wel nog een longkwab op overschot. mijn enige lever zou ik weliswaar liever zelf nog verzieken.

  8. ouwe mensen en euro’s he aj aj aj 😉

    het is dat ik dacht dat er in ruil voor mijn longkwab misschien wel plaats was voor een penthouse met jacuzzi in uw euromiljoenenkasteel.deze plannen zijn ondertussen ook al weer opgeborgen ;-(

  9. géééééén repetitiekot…. géééééén bakken bier in voorraad…..wel jankende kinderen met een overvemoeide vader die zich door het leven sleept omdat hij nog maar één nier heeft en daardoor notabene zijn muzikale inspiratie kwijt is… verder heeft die famillie wel een pracht van een huis hoor…

Geef een reactie

