Neerslag

Zeg nooit zomaar regen tegen wat uit een wolk valt! Neerslag die de grond bereikt, wordt ook ‘praecipitatio’ genoemd, ook als dat sneeuw of hagel is. Onlangs kon je het goed zien:

Praecipitatio

Rechts het regengordijn, links regende het niet. Waar ik stond ook niet. Ik stond in de keuken.

Soms valt er ook neerslag uit een wolk die de grond niet bereikt. De neerslag verdampt een eind onder de wolk. Dat heet dan ‘virga’ (Latijn voor twijg). Afhankelijk van de wind onder de wolk kunnen de valstrepen van vertikaal tot vrijwel horizontaal voorkomen. Ik heb een beetje gewacht met de bovenste foto, tot ik ook een foto kon maken van virga, maar bij de geschikte gelegenheden had ik mijn toestel niet bij… Het zal er wel nog eens van komen.

13 thoughts on “Neerslag

  1. Wat wij hier gisteren over ons heen gekregen hebben, dat had ik nog nooit gezien: een buitengewoon woeste hagelstorm (knikkergroot) met hels onweer en … regenboog. Ik dacht dat de wereld verging.

  2. Knappe foto Alcyon. Wil je daar de niet verkleinde versie van naar mij mailen?

    In de foto zie ik aan de linkerkant precies een gezicht. Voorts zie ik er nog 2 ogen in en de wolken linksonder lijkt precies op iets van een explosie.

  3. >> pierre du coin:
    De hagelbui van 28 juni 2005 (of ik zal er niet ver naast zitten)… Mijn auto stond aan het station van Haaltert. Omdat hij nat was, heb ik het pas de dag erna gezien. Ik kon onderweg wel mijn ogen niet geloven. Ik wist eerst niet wat al dat wit langs de kant van de baan was, maar toen ik zag wat voor een bollen het waren…

  4. Weeral een knappe foto. Ik ben gisteren zelf wat aan het spelen geweest om de bliksem te fotograferen, maar ik kreeg enkel de verlichte wolken te pakken – welke ook mooi waren. Slechts 1 maal stond de bliksemflits erop, maar beetje bewogen. Daarna was het met het statief, maar geen flits meer wegens achter de wolken. Indien je ze wilt zien, mag je me altijd mailen 😉

  5. >> Young Crazy Fool:
    Zet ze op uw blog he 🙂
    Wat zijn de instellingen van uw toestel dan? Ik heb dat zondagavond ook even geprobeerd, maar tegen dat ik een paar instellingen juist (of zo dacht ik toch) gezet had, was de bui alweer wat verder en bliksemde het minder.

Geef een reactie

