Fikker

We hadden iets met bomen toen we jong waren, mijn kozijnen en ik. Ja, ik blijf halsstarrig het Vlaamse woord kozijn bezigen, omdat het over de zonen van mijn tantes gaat en niet over oomzeggers.

Niet alleen om in te kruipen, al was dat wel de meest voorkomende bezigheid. In het kleine tuintje van mijn grootouders stonden bijvoorbeeld drie slanke dennen. Niet te hoog, een paar meter maar. En die waren zo handig voorzien van kransen van takken op regelmatige afstand van elkaar. Zelfs voor een hark als ik was het een stukje cake om een paar meter hoog te geraken, tot waar de takken te dun werden. En hoe handig dat er net drie waren! Elk van ons had aldus zijn eigen boom om denappel in te spelen. Alleen onze moeders waren er niet zo blij mee. Dennenhars is iets hardnekkigs om uit kleren te krijgen.

Over de wilgen in het steegje naast het huis heb ik het al gehad. We passeerden daar vaak, al babbelend.  Van het ene eind van het steegje naar het andere en terug. Het binnenste was bij sommige bomen al volledig vermolmd en verdwenen; soms stond er zowaar nog maar een halve boom recht, en toch leefde die nog. Vanbinnen was die dan fraai behangen met spinnenwebben.

Mijn ene kozijn was toen in zijn fikperiode. Hij had een aansteker. Niet dat hij pyromaan was, maar het was toch vaak verleidelijk om te testen wat nu juist fikt en wat niet. Fikkende kozijn + spinnenwebben …? Inderdaad. Maar een spinnenweb bleek niet te fikken, maar eerder gewoon weg te smelten. Geen rook, geen vuur, niks. Na een paar webben slenterden we verder.

Later bleek dat een buurman een paar emmers water in de brandende boom is moeten gaan kletsen. Hoe die tóch vuur gevat heeft, is mij nog steeds een raadsel. Molm is wel heel goede tondel, maar toch. Blijkbaar moeten de webben toch een vonkje overgebracht hebben en is de boel aan het smeulen gegaan.

Of de champetter die avond weer bij mijn peter aan de voordeur stond, weet ik niet, maar het lijkt mij heel goed mogelijk…

11 thoughts on “Fikker

Geef een reactie

