Moppekes (2)

Gisteren hadden we het over een experimentje op Radio 1. De eerste mop was van Hans Teeuwen. De tweede was er één uit de ‘moppenscheurkalender’van André van Duin.

Het soort mop dat je het grappigst vindt, zegt iets over de sociale klasse waartoe je behoort, volgens Giselinde Kuipers, sociologe aan de Erasmus Universiteit van Rotterdam. Mensen uit de hogere klasse zouden de eerste mop verkiezen, mensen uit de lagere klasse zouden de tweede mop verkiezen.

Ik vond – zonder zever – de eerste mop de beste… Net als 23% van de Vlamingen die meegedaan hebben met de ‘volksbevraging’ op de website van Radio 1 blijkbaar. Hier scoorde de tweede mop 7 op 10 (als ik mezelf meetel voor ’t gemak). Beide moppen hebben ontegenzeggelijk iets cynish. De eerste mop was volgens mij wel verrassender, omdat je een heel serieus onderwerp aansnijdt – het verborgen houden van joden voor de Duitsers tijdens de vijf jaren van de Tweede Wereldoorlog. Dan plots blijkt het te gaan over de jaren 1978 tot 1983. Alhoewel de tweede mop ook met een serieus onderwerp begint, namelijk in coma liggen, vind ik daar de verrassing minder groot…

12 thoughts on “Moppekes (2)

  1. Tja, ik heb mijn lagere sociale afkomst weer niet kunnen verbergen. Blijkbaar hebben mijn studies mij ook niet op de juiste weg kunnen trekken. Ik ga het toch niet aan mijn vader vertellen want uiteindelijk is het uit die richting afkomstig hé.

  2. Pingback: Weekje weg « Alcyons nest

  3. Ik opteerde ook voor nummer twee. Niet vanwege mijn IQ, maar gewoon omdat de mop gemakkelijker door te vertellen is. Vertel mop 1 aan familie of vrienden en ze zullen hem snappen, maar echt grappig vinden… dat betwijfel ik. Gebruik de mop in een tv-sketch en hij zal duizend keer grappiger zijn. Maar puur op het catchy mopgehalte, zal het nummer twee blijven…

Geef een reactie

