Zussels from Brussels

Mijn zus woont is Brussel. Dus eigenlijk is het een zussel.

Zelf heb ik het niet zo op onze hoofdstad. Zij is gebeten door de stadsmicrobe, maar ik voel mij er een vreemde eend in de bijt.
Men spreekt er mijn taal niet (veel), het meeste is van steen en beton, ik krijg spontaan zweetkringen als ik er maar aan denk om met de auto naar Brussel te moeten rijden,… Een kleiner stadje, zoals Leuven of Ninove, OK, dat gaat nog, daar kan ik te voet nog ergens geraken.

We hebben trouwens dikwijls een hoogoplopende discussie over Brussel, onlangs nog veroorzaakt door de ironische ‘pikuur’ van Vlaams minister-president Leterme aan de Franstaligen in de faciliteitengemeenten. Ik ben voorstander van meer bevoegdheden voor Vlaanderen, zoals trouwens acht op tien van de Vlaamse ondernemers onlangs nog te kennen hebben gegeven. Zij ziet alles wat die richting uitgaat als een bedreiging voor het bestuurlijk evenwicht dat nu in Brussel geldt. Als de Vlamingen over pariteit op federaal niveau, faciliteiten en dergelijke beginnen, zouden de 10% Brusselse Vlamingen wel eens niets of niet veel meer in de pap te brokken hebben in de Brusselse politiek. En het is dan nog de Vlaamse hoofdstad, godbetert.

Vlaamse onafhankelijkheid zal al helemaal een utopie blijven. Brussel blijft een gigantisch struikelblok.
Niemand weet daar een geschikte oplossing voor. Bij Wallonië? Daar zijn de Vlamingen tegen. Bij Vlaanderen? Dan zit 90% van Brussel op zijn paard. Samen met Di Rupo en compagnie. Trouwens, dan zit je met 4 en- of exclaves: Baarle-Hertog, wat nu ook al zo is. Voeren, een stukje Vlaanderen in Wallonië. Komen-Waasten, een stukje Henegouwen gekneld tussen Frankrijk en West-Vlaanderen. En Brussel natuurlijk.

En zo Europees zijn we bijlange nog niet dat Brussel een soort van ‘Washington D.C.’ zou kunnen worden, de hoofdstad van de Verenigde Staten van Europa, behorende tot geen enkele staat.

Een slimme mens, die dat kluwen opgelost krijgt.

2 thoughts on “Zussels from Brussels

  1. Hah, bij mij komt die taalstrijd ook bovendrijven. Ik ben afkomstig uit Oostende, heb dan 7 jaar in Brussel gewoond, en nu in Wallonië.

    Zoals in een vorig postje op mijn blog gemeld, er is soms wel eens een taalstrijd tussen mijn lief ( een Waal ) en mij, vooral omdat ik nogal heftig “flamingantisch” kan reageren – hoewel ik wel met beide talen en beide culturen ben opgevoed. Mijn oudste zus woont bovendien in Brussel, net als het merendeel van mijn familie langs moederskant, die ook allemaal uit Oostende komen. Maar zij voelen zich echt Brussels, vooral mijn zus, die erin slaagt neer te kijken op Walen en Vlamingen alike, wegens “zonder cultuur”. ’t Zijn soms leuke familiebijeenkomsten 😉

  2. Ik vrees dat wij, Vlamingen, er zelf een beetje de oorzaak van zijn dat Brussel onze taal als een ondergeschoven kindje beschouwt. We schakelen al te makkelijk over op het gebruik van het Frans. Ik heb het bestaan om enkele maanden geleden met een gezelschap van zes man een restaurant te verlaten, omdat men ons daar niet in het Nederlands kon of wilde te woord staan … en dat was niet mijn proefstuk.

Geef een reactie

