Verhuis

Amai, de verhuis is zowat afgelopen. Alles heeft weer ongeveer een plaatsje. Moe maar tevreden. Alleen spijtig dat ik de commentaren niet kon meenemen; die moesten naar het containerpark.

De keuze van het behangpapier heeft wel even geduurd. Gisteren kon ik mijn eigen wolkjesfoto omhooghangen, maar dan zat ik vast aan de opmaak van de tekst. Ik gebruik het liefst ‘uitvullen’ wanneer mogelijk, en dat ging dus niet. Ook de datums stonden op z’n Amerikaans genoteerd. Bij ander behangpapier werd de tekst dan weer wel uitgevuld, de wolkjesfoto kon aan de muur, ook de datums waren ok, maar het lettertype was om hoofdpijn van te krijgen. Van de rest zwijgen we dan nog; het begon er al mee dat ik afscheid moest nemen van mijn wolkjes.

Met dit behangpapier ben ik eigenlijk wel tevreden. Ik hoop van jullie hetzelfde.

Dat is natuurlijk maar de omkadering, het behang, de carrosserie. Minstens even belangrijk is de inhoud…

Verschillen tussen Opera Community en WordPress:

– Opera werkte sneller; niet alleen qua laden van de webpagina, maar ook voor het posten of bewerken of… WordPress laadt trager (bij mij toch) en dan moet je nog op verschillende knopjes drukken voor je bent waar je moet zijn.

– Opera is niet moeilijk en handig voor de leek.

– WordPress daarentegen kan je meer naar je eigen smaak aanpassen. Maar dan hangt wel veel af van de template (het uitzicht van de blog) die je kiest. Ik heb wreed zitten zoeken naar de mogelijkheid om de tekst uit te lijnen (persoonlijke smaak; vind ik visueel aantrekkelijker), en dat lukte maar niet. Bleek dat te liggen aan de gekozen template. Idem voor de zijbalk; bij Opera kan je die niet zelf configureren.

– WordPress biedt ook meer mogelijkheden voor wat betreft beheer van reacties. En je kan concepten van tekstjes opslaan alvorens ze te publiceren. En je hoeft ook niet in te loggen om een tekstje te publiceren als je werkt met Windows Live Writer.

– Ik was het haast vergeten: WordPress biedt ook meer statistieken over de bezoekers aan dan Opera. Bij Opera zie je eigenlijk gewoon het totaal aantal keren dat je blog is bezocht.

Al bij al valt WordPress heel goed mee eens je er mee weg bent, maar ontevreden over Opera was ik zeker ook niet.

20 thoughts on “Verhuis

  1. Nou, proficiat! Je blog ziet er bijzonder gelikt uit, moet ik zeggen. Bijzonder fraai.
    Toch even een rectificatie: de WordPress stats geven niet het aantal bezoekers, maar wel het aantal pageviews (hits). Als je echter Site Meter of iets dergelijks opneemt, en dat kan bij WordPress, krijg je de hele rimram, met kaarten, diagrammen en wat weet ik al niet meer. Wel dertig verschillende mogelijkheden. Dan krijg je ook een duidelijke scheiding tussen Visits en Pageviews te zien.
    ’t Is maar dat je het weet.

  2. Het is niet de auto maar de motor die het hem doet en die motor is zeer goed vind ik, die sitemeter werkt inderdaad zeer goed, zeker als je zoekers hebt van alom de wereld, je kan ze dan goed vinden op de wereldkaart, prachtig gedaan.

  3. Alcyon, Opera kan je wel aanpassen hoor, het vergt alleen kennis van css… Ik ben er mee begonnen, maar het is een heel klusje.. mijn eigen header staat er wel al… er was namelijk een overdosis aan hartjes anders… :p

  4. Wat die internationale bezoeken betreft, zou je je weleens kunnen vergissen. Ik had vandaag bezoekers uit, Frankrijk, Spanje, Italië, Zweden, USA, Brazilië, Argentinië, Taiwan, China, Japan en zelfs het eiland Papeete …

  5. Ben enige dagen niet meer in Blogland geweest. Proficiat met je verhuis naar WordPress.
    Je blog ziet er ondertussen best mooi uit.
    Veel succes nog.
    Je link staat reeds aangepast in mijn blogroll.

  6. Ik veronderstel dat die ‘buitenlanders’ er iets van begrijpen, aangezien ik ze regelmatig zie terugkeren. Dat zal denkelijk toch niet zijn om naar de prentjes te kijken.
    Ik gebruik Opera voor alles. Slechts zelden gebruik in Firefox. IE en Avant gebruik ik slechts bij hoge uitzondering.
    Wat bedoel je eigenlijk met berichten beheren? Het beheer gebeurt toch door WordPress?

  7. >> Smiling Cobra:
    Nog nooit van Avant gehoord…
    Met berichten beheren bedoelde ik de opmaak, het publiceren, allez, alles van begin tot eind. Op mijn werk kan ik Firefox niet installeren, wel Opera. Thuis heb ik ze alledrie, maar internetbanking gaat dan weer niet met Opera, grmbl. In Firefox lukt de opmaak niet zo goed (te veel witruimte tussen de alinea’s, het uitlijnen lukt niet goed,…), maar in IE krijg ik gedurig ambetante kaderkes over onveilige verbindingen enzo. Grr. Enfin, niet op mijn geklaag letten, ik trek mijn plan wel hoor, daar niet van…

  8. Avant is een klein, snel browsertje dat met de IE motor werkt.

    Ik heb je blog zowel in Opera en Firefox bekeken en merk geen noemenswaardig verschil, behalve dan bij je post ‘Mist’, waar Firefox het koppelteken anders behandelt dan Opera. Ik begrijp echter nog steeds het probleem niet goed. Witruimte tussen alinea’s, uitlijnen enz. wordt toch door WordPress gedaan en niet door FF of Opera? Wel kan het zo zijn dat de html anders door Firefox dan door Opera behandeld wordt, maar daar kun je bij het posten zelf weinig aan veranderen. Of bedoel je dat het opmaken in WordPress anders verloopt als je Opera dan wel Firefox gebruikt? Dat zou kunnen, maar aangezien ik vrijwel altijd via Live Writer post, heb ik daar geen ervaring mee. Ik wil het wel eens nagaan, mocht je dat willen.

  9. >> Smiling Cobra:
    Je hoeft de moeite niet te doen hoor. Het lukt, dus da’s ’t voornaamste. Live Writer kan ik thuis niet installeren, dus daar ben ik aangewezen op de browser. Een voorbeeldje van een verschil tussen FF en IE: de sneltoets ALT+B in IE om het extra werkbalkje met de uitlijnen-knop op te roepen, opent in FF het menu ‘Bestand’. Daar lukt dan wel ALT+J om dat balkje tevoorschijn te halen. Kleine kuren die ik nog gewoon moet worden… Ik ga het vandaag eens uittesten in Opera; het kan zijn dat ik Opera links heb laten liggen om redenen die meer te maken hadden met de eerste template die ik gebruikte dan met de browser zelf.

Geef een reactie

