In de wolken

Ik heb mij in de wolkenkunde gestort. Het is allemaal begonnen met die rolwolk (die van mijn dagboekstukje van 23 juli 2006, getiteld ‘Shelfcloud’).

Onlangs is mijn via het internet bestelde boekje aangekomen. ‘Het Weerboekje’ (Storm Dunlop) is van een handig formaat, met veel foto’s en uitleg. Wanneer u nu op de trein iemand ziet zitten die heen en weer kijkt tussen zijn boek en de wolkenlucht, that’s me! Ik zal het echter een paar keer moeten herlezen eer ik het goed doorheb, vrees ik… Een Cumulonimbus, OK, da’s een onweerswolk. Cirruswolken, dat zijn van die pluimpjes. Stratus is mist en Cumulus een wattige mooi-weer-wolk. Maar een Nimbostratus onderscheiden van een Altostratus, laat staan een Altocumulus stratiformis herkennen, dat zit er nog niet in.

Boeiend is het alleszins. Het zal aan mijn wetenschappelijke achtergrond liggen, dat ik alles in vakjes wil indelen en namen wil kunnen geven. Het kan onpoëtisch overkomen en een dichterlijke ziel siddert en beeft misschien als zijn sigarenwolk geëtiketteerd wordt als een Altocumulus lenticularis, maar ik ervaar het omgekeerde. Ik loop tegenwoordig met mijn hoofd in de wolken en ik sta versteld van de mooie dingen die ik daar zie. Eens je begint te zoeken naar herkenbare elementen om de wolken te kunnen indelen (al lukt mij dat nu nog niet), springen veel meer details in het oog.

Wolken ontstaan ook niet zomaar. Bij sterk stijgende warme lucht, die in de hogere en koudere luchtlagen afkoelt, ontstaan Cumulus- en Cumulonimbuswolken. Vormen Cumuluswolken zich op dagen met mooi weer en lossen zij in de avond weer op, dan spreken we van mooi-weer-wolken; ze duiden op een standvastige mooi-weer-situatie. Lossen Cumuluswolken in de avond niet op, maar rijgen ze zich aaneen, dan volgt er regenachtig weer. Zo kan je je aan de hand van de ontwikkeling van de wolken in de loop van de dag wagen aan kortetermijnvoorspellingen van het weer.

Spijtig genoeg stop ik meestal met die bevliegingen voordat ik een ‘kenner’ geworden ben. Ik eindig altijd met net genoeg kennis om de klok te horen luiden, maar niet om de klepel te weten hangen… Voorlopig geniet ik echter nog van de wolken, en dezer dagen is er altijd voldoende studiemateriaal voorhanden.

Links:

Webcursusje

Wolkenatlas

23 thoughts on “In de wolken

  1. Hartelijk gefeliciteerd met je nieuwe stek. Ik vermoed dat je er velen zult mee plezieren, vooral zij die last hadden bij het plaatsen van commentaar. Ik wens je in alle geval veel succes toe. Ik heb mijn links met plezier aangepast.

  2. Pingback: Bijzon « Alcyons nest

  3. Pingback: Kladblog V3 » Blog Archive » Wolken

Geef een reactie

