Losse eindjes

In het voorbije weekend volgde het tweede deel van ‘Over de haag’ (14 augustus). Dit keer had ik er wel aan gedacht een fototoestel mee te nemen. Op de foto staat ook meteen de reden van de snoei: anders komen de pikdorsers die de maïs komen oogsten in de problemen aan de kant van de haag. Flink wat takken van de haag reikten immers tot aan de maïs.haag.JPG

We waren ook wat slimmer geworden. De vorige keer kon ik met een mestvork of een riek de afgesneden takken wegslepen naar achteren (ik heb het aantal passen geteld: de haag is 120 passen lang!), waar ze op een stapel belanden om in de fik gestoken te worden. Deze keer hadden we touwen bij om rond het onderste van de takken te binden, wat het slepen toch aanzienlijk vergemakkelijkte.
De takken van een meidoorn zijn immers geen takjes om zonder, en ook niet met, handschoenen aan te pakken. Ditmaal zijn er gelukkig geen doorns achtergebleven in mijn handen…

Het was de hele tijd aan het donderen in de verte. Donkere wolken verdrongen zich aan de horizon, met mooie valstrepen van de regen eronder. Toen het onweer ons bereikte, waren we nét klaar…

Eergisteren vierde ons Dochtertje ook haar tweede verjaardag. Toen ik haar deze morgen afleverde bij de onthaalmoeder, gaf ze al blijk van een groeiende onafhankelijkheid. Meestal draag ik haar op mijn arm, zodat het wat sneller gaat en ik op tijd aan het station geraak. Vanmorgen wou ze echter zelf naar de voordeur lopen. Eenmaal binnen was het jasje nog niet uit of het vingertje wees al naar de televisie: “Visie kijken!”. Om 7u ’s morgens vallen er enkele kinderprogrammaatjes te bekijken, elk slechts vijf minuten lang, en na een twintig minuten is het dan toch gedaan voor haar. Papa was niet langer gewenst en stond een beetje beteuterd in het deurgat. Anders hing ze als kleefkruid aan mijn broek en moest ik haar armpjes loswikkelen terwijl de onthaalmoeder haar aandacht probeerde af te leiden. “Daag papa!” zei ze nu zonder omkijken. Het handje zwaaide even. Toch nog.

3 thoughts on “Losse eindjes

  1. Pingback: Ouch « Alcyons nest

  2. Pingback: Weg met de haag « Alcyons nest

Geef een reactie

