Boekenwurm

Op de trein ben ik asociaal. Die twee halve uren die ik per dag doorbreng op het Belgische spoorwegnet laat je mij beter gerust. Ik hou namelijk van mijn vaste gewoonte op de trein: lezen.

Eerst neem ik de gratis krant Metro door. Sinds kort ook de Franstalige versie, in een halfslachtige poging mijn stilaan rampzalige kennis van die taal wat op te krikken. Daarna installeer ik mij met een zucht van welbehagen met mijn boek. Als het een echt spannend boek is, bij voorkeur fantasy, dan kan ik een hele dag naar uitkijken naar dat leesmoment.

Als we stripfiguurtjes zouden zijn, dan zou er een donderwolkje boven mijn hoofd hangen, als een bekende mij aanspreekt net voor het instappen. Dan wacht ik maar op één ding, terwijl ik natuurlijk uit beleefdheid in gesprek treedt: dat de ander zijn boekentas, attachékoffertje of voor mijn part plastieken winkelzak neemt en er een krant, kruiswoordraadsel of breiwerkje uithaalt. Ik zou zelfs een omwegje durven maken, als ik weet dat er verderop een bekende staat.

Een gesprek voeren op de trein vind ik zo al moeilijk genoeg. Door het geraas van de trein – op mijn traject rijden de stille, moderne dubbeldekkers nog niet – hoor ik amper wat de ander tegen mij vertelt, zodat ik mij uiteindelijk gedwongen zie om voorover te buigen en het net lijkt of we elkaar geheimen aan het verklappen zijn. Of anders moeten we luider beginnen praten, zodat gans het rijtuig de oren spitst. Vooral ’s morgens zijn er dan slapers die verstoord rondkijken wie al dat kabaal maakt.

Nee, geef mij maar een goed boek…

One thought on “Boekenwurm

Geef een reactie

