Fresco

Wat doet een mens als hij nóg een vrije dag (gisteren dus) heeft? Behang van de muren pulken natuurlijk!

Nee, echt. Niet van verveling, maar omdat er opnieuw moet behangen worden. En niet bij ons thuis, maar bij mijn schoonouders.

Ik was lichtelijk verbaasd toen er van onder de afgepelde laag een muurschildering tevoorschijn kwam. ‘Muurschildering’ is misschien wat overdreven verwoord… Onder het plafond siert een band met guirlande-achtige tekening de muur. De rest is verdeeld in kaders met stippen en bloemen. Mijn fototoestel had ik jammer genoeg weer niet bij mij.

Mijn verbeelding gaat dan direct met mij op de loop natuurlijk. Ik begon mij af te vragen hoe oud het concept behangpapier nu eigenlijk is. Blijkbaar is het veel ouder dan ik had aangenomen. Mensen hebben altijd al de muren van hun huizen opgefleurd. In rijke interieurs werden de muren afgewerkt met kostbare materialen, zoals wandtapijten of beschilderd linnen.
Door de industrialisatie in de 19e eeuw werd behang een stuk goedkoper. Houtvezel en niet langer vodden vormde de basis van papier. Bovendien kon het op lange rollen gedrukt worden. Zo kon ook de gewone mens aan het behangen slaan…

Maar zover moest ik het niet gaan zoeken. Ik verneem achteraf dat het huis gezet is na de Tweede Wereldoorlog, dus heeft een schilder de tekening nadien pas aangebracht. Kom, nog steeds een twintig jaren voordat ik het levenslicht zag. Voor onze kindjes is dat al in een vorige eeuw.
Nu blijkt echter nog eens dat ik geen goede archeoloog geweest zou zijn; in een stuk scherf zou ik bewijzen van Atlantis zien, ik zou beenderen van reuzen, dwergen en trollen opgraven…

One thought on “Fresco

Geef een reactie

