Vader zijn

Ik heb mij jaren afgevraagd of ik wel een goeie papa zou zijn. Als tiener moesten ze bij mij niet afkomen met kleine kindjes of baby’tjes om eens vast te houden, brrr. Ook toen ik de tienerjaren ontgroeid was, wist ik niet wat zeggen tegen peuters, kleuters en al wat nog wat groter is. Bepaalde remmingen om onnozel te kunnen doen en plein public zeker.

Nu herken ik mijzelf niet meer. Laat maar komen die babydingen, alles behalve borstvoeding. Tenminste als het mijn eigen nageslacht betreft.

Ik heb al uren doorgebracht met dochterlief en haar verschillende boekjes. Ze heeft door mijn toedoen al verscheiden malen schaterend het luchtruim gekozen, wetende dat papa’s armen haar altijd weer veilig opvangen. Of we springen gezamenlijk de woonkamer rond als een koppel kikkers. Papa heeft haar zelfs tot zijn groot jolijt al enkele dialectwoordjes geleerd, zoals “kieken” (kip) en “oeën” (haan). ’s Avonds zit hij af en toe in kleermakerszit naast haar bedje een tweeminutenverhaaltje voor te lezen. Met de nodige dramatiek.

Met het kleinste hummeltje is loltrappen nog beperkter. Het lukt wel, maar dan snapt hij er geen snars van terwijl papa plezier heeft. Voorlopig voeren we slechts “arrheueu”-dialogen. Ik kan niet eigenlijk wachten om met hem aan de boekjes en dierengeluiden te beginnen.

Waar verhalen zoals van Nathalie en Stacy mij vroeger weliswaar gruwelijk voorkwamen en mijn afgrijzen en verontwaardiging wekten, maken die nu heel wat meer los. Het voelt nu meer aan als een steek door mijn hart, als ik dan ons eigen klein meisje zie rondhuppelen. Vader-zijn verandert een mens toch.

One thought on “Vader zijn

Geef een reactie

