Water

Als kind dacht ik altijd dat, als ik de kraan wat langer liet openstaan, de rivieren weer wat properder zouden worden. Per slot van rekening was het toch gewoon proper water wat rechtstreeks naar de rivier zou lopen. Ik had nog niet gehoord van het verdunningseffect. Waterzuiveringsinstallaties hebben dat niet graag; die lusten het liefst geconcentreerd vuil water.

 

Nu, vele jaren later en wat wijzer geworden, denk ik daar nog dikwijls aan, terwijl ik bijvoorbeeld aan het scheren ga. Ik scheer niet elektrisch en heb dus wat warm water nodig om mijn mesje op te warmen. Elke keer zie ik dan dat koude tot lauwe water weglopen tot het warm genoeg is, en dan fantaseer ik over systemen om die waterverspilling te beperken. Als je nu eens een tweede afvoer zou installeren, met een hendel om te kiezen tussen de reguliere afvoer naar de riolen en de alternatieve afvoer…? Het water dat via de alternatieve afvoer zou weglopen, is eigenlijk niet vervuild en zou je dus nog kunnen gebruiken voor de wasmachine of het toilet. Op het moment dat het water warm genoeg is, geef ik een hengst aan de hengel zodat water plus scheerschuim vanaf dan naar de riolen vloeit. Ik heb er nog geen patent op genomen.

 

Het gemiddelde waterverbruik van de Vlaming bedraagt 120 liter per dag. Daar is dan ook het verbruik van het toilet, de vaatwasser, douche,… bijgeteld. Zie je 12 emmers van 10 liter voor je?

 

Eigenlijk zijn we toch erg verwend. Zonder nadenken draaien we de kraan open en we worden op onze wenken bediend. Wie weet zitten we daarover binnen een halve eeuw in het oudemannetjeshuis te jeremiëren: “In onze tijd, hé, toen kwam het water nog uit de kraan!”.

 

Op ecolife kan je je ecologische voetstap berekenen; de hoeveelheid aardoppervlakte er nodig is voor je manier van leven te onderhouden. Ik doe het toch iets beter dan het Belgisch gemiddelde, namelijk zo’n 3,2 tot 3,5 ha.

 

Ecologischevoetafdruk

2 thoughts on “Water

  1. Pingback: Bananen « Alcyons nest

Geef een reactie

