Bij nacht en ontij

Om de zoveel weken ben ik ’s nachts een bron van veel plezier voor mijn vrouw.

Mijn dromen zijn soms aan de levendige kant. Vannacht droomde ik dat mijn dochtertje aan de andere kant van de kamer op een omgekeerde tuinstoel zat en daar dreigde door te zakken. Dit was niet het gevolg van het overmatig comsumeren van geestrijke dranken voor het slapengaan, noch van het tot mij nemen van geestesverruimende middelen. De enige dingen die nog in mijn organisme aan het metaboliseren waren, was een halve fles water (waterwater, geen vuurwater) en een spaghetti. Toegegeven, het was een dubbele portie. Een mens heeft honger na een dag op kantoor. Hoe die omgekeerde tuinstoel daar in de kamer kwam, ’s nachts, met mijn dochtertje erop, Joost mag het weten. Als Joost het wist, dan was ik bereid om mij er geen verdere vragen bij te stellen. Dàt hij er stond, en dat mijn dochter er alle momenten kon doorzakken, daar twijfelde ik geen moment aan. Zonder bril ben ik echter nogal hulpeloos, dus meestal wordt mijn vrouw dan wakker van mijn gemompel, gestuntel en wanhopig gezoek. Gelukkig bleef ze nu doorpitten tot mijn adrenalinepeil weer normaal was en ik mezelf overtuigd had dat het toch maar een droom was. Ik ben dan maar eens naar het toilet gegaan. De keren dàt ze wakker wordt, dan moet ze zich elke keer inhouden om niet te lachen. En daarmee jaagt ze mij dan weer op de kast. Doe dan je uiterste best om een ernstige situatie zo duidelijk mogelijk uit te leggen, niettegenstaande het feit dat je nog half in dromenland verkeert, en dan lachen ze je uit! Zoals de keer dat ik ervan overtuigd was dat er een grote spin op mijn hoofdkussen zat en die loensend en spiedend vanop het voeteneind zat te zoeken. Waar ze heen is, weet ik nog altijd niet. Mijn vrouw vond het alleszins lollig. Grommelend en gefrustreerd draai ik mij dan maar gauw weer op mijn zij en probeer verder te slapen. Ik zal er ’s morgens wel mee kunnen lachen, als ik het verhaal eens van de andere kant hoor.

One thought on “Bij nacht en ontij

Geef een reactie

