Shelfcloud

Afgaande op de titels zou je haast denken dat dit een Engelstalige blog is. Heel toevallig echter, na de post van gisteren, gaat het vandaag weer over een weerkundig verschijnsel. Gelukkig lag mijn fototoestel nog klaar om de lichtende nachtwolken te betrappen.

Volgens de nieuwsberichten deze morgen heeft Zuid-West-Vlaanderen gisterenavond een wolkbreuk te verwerken gekregen. In hetzelfde nieuwsbericht liet men de heer Luc Durant aan het woord, burgemeester van Ninove, waar eveneens een pak hemelwater naar beneden is gekomen. Laat Ninove nu slechts een paar kilometer van Haaltert verwijderd zijn, en dan krijg je volgende foto’s:

Shelfcloud1

Shelfcloud2

Shelfcloud3

Dit zou dus wel eens een “shelfcloud” kunnen zijn. Al zullen er wel al veel betere en mooiere kiekjes van genomen zijn. Ik zal nog veel moeten oefenen met mijn kodakske. Of een beter apparaat kopen.Volgens de website van het KNMI worden zware onweersbuien “soms voorafgegaan door rolwolken. In de meteorologie wordt zulke bijzondere wolkenvormen ook wel arcus (boogwolk) of shelfcloud (boekenplankenwolk) genoemd. De angstaanjagende rolwolk ontstaat wanneer koudere lucht die met de onweersbui meekomt in aanraking komt met veel warmer lucht aan het aardoppervlak. In de lucht kan dan een wolkenrol ontstaan die er zeer onheilspellend uitziet.”

En nog (www.weer.nl):
“Op dat grensvlak ontstaat een dunne, vaak helwit oplichtende wolkenlaag die aan zijn warme kant (aan de voorzijde dus) omhoog de buienwolk in wordt getrokken en aan zijn koude kant de bui wordt uitgeduwd. Vaak maakt de wolk hierdoor een schuine helling richting de wolk. En tegelijkertijd zijn in die wolk, door de tegengestelde windrichtingen die er vat op hebben, allerlei turbulente bewegingen zichtbaar. Dit type wolk wordt een shelfcloud genoemd, zolang hij aan de buienwolk vast zit.”

Die helblauwe lijn op de rand van de wolk zie je nog net op de foto’s. In het echt was het natuurlijk veel imposanter. Het is die helle lijn die mij doet menen dat het om een shelfcloud gaat. Zoiets móét gewoon een eigen naam hebben…
Toen die shelfcloud over mijn hoofd passeerde, stak een stevige wind op, stevig genoeg om mij snel-snel nog een aantal potplanten in veiligheid te laten brengen.
De laatste foto is genomen toen de rand van de wolk al overgetrokken was. De kolkende wolken boven mijn hoofd bleven echter voor een indrukwekkend schouwspel zorgen, zolang ik buiten durfde blijven. Bliksem en donder kwamen wel niet dichterbij dan een goeie drie kilometer, schat ik. De bui zat veel dichter bij Ninove…

3 thoughts on “Shelfcloud

  1. >> Smiling Cobra:
    hmm, maar mijn pc thuis is traaaaaag… Zo duurt het nog jaaaren. Zeg, ik heb links naar de andere bloggers kunnen onderbrengen in blogroll. Hoe of waar heb jij je andere links (keukenweetjes,…) in de zijbalk kunnen onderbrengen?

Geef een reactie

