Noctilucent clouds

Mijn eerste blog, mijn eerste postje! Ik weet nog niet of ik voldoende stof heb om om de paar dagen, laat staan elke dag, iets op het net te gooien. We zullen wel zien hoe het loopt. Wie weet duikt er hier geen kat op en sta ik hier te zwammen voor de hond zijn ***.

Het volgende stond in de krant een aantal dagen geleden. Deze zomer is al verschillende keren een bijzonder verschijnsel te zien geweest. Lichtende nachtwolken. Geef nu toe, als je de Engelse term hoort, spring je toch uit je bed en de achterdeur uit met het gezicht naar de nachthemel gekeerd, pyjama aan of niet. De Nederlandstalige omschrijving zegt het ook wel allemaal, maar nét niet mysterieus genoeg…Noctilucent Clouds

Lichtende nachtwolken zijn kleine stofdeeltjes in de bovenste lagen van de dampkring. Er zet zich een laagje ijs af op die stofdeeltjes en dat ijs weerspiegelt dan het zonlicht. De nachtwolken hangen veel hoger dan normale wolken, namelijk op 80 kilometer boven de aarde, terwijl normale wolken zich op 20 kilometer hoogte bevinden.

Na dat krantenbericht lag het digitale fototoestel klaar. Elke avond stond ik op post vandeweek. Natuurlijk lieten ze zich niet meer zien; ze zullen wat cameraschuw zijn. Maar niet getreurd, morgen zou de kans weer groot zijn om ze te zien. Ik heb al de handleiding van mijn toestelletje nagekeken (hoe stel ik het diafragma in? Euh, wat is diafragma nu ook weeral?). Mijn pyjama ligt ook klaar.

One thought on “Noctilucent clouds

Geef een reactie

